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The 1987-1989 Locust Plague in Mali: Evidences of the Heterogeneous Impact of Income Shocks on Education Outcomes

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2012-05.pdf (1.537Mb)
Date
2012
Publisher city
Paris
Publisher
Université Paris-Dauphine
Collection title
DIAL Document de travail
Dewey
Croissance et développement économiques
Sujet
Shocks; Mali; Education; criquets; chocs; Locust
JEL code
O55; O12; I21
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/9787
Collections
  • LEDa : Publications
Metadata
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Author
De Vreyer, Philippe
Guilbert, Nathalie
Mesplé-Somps, Sandrine
Type
Document de travail / Working paper
Item number of pages
48
Abstract (FR)
L’objet de ce travail est d’estimer l’impact à long terme de chocs de revenu à travers l’analyse des effets de l’invasion de criquets qui a eu lieu de 1987 à 1989 au Mali sur différents indicateurs d’éducation. En mobilisant des données exhaustives de recensement de la population, nous construisons des cohortes d’individus selon leur date de naissance et leur lieu de résidence. Nous examinons les écarts de scolarisation des enfants impactés en double différence. Nous montrons un impact fort et significatif du choc sur les enfants des zones rurales et aucun effet sur les enfants des villes. Les enfants nés ou âgés de moins de sept ans lors des invasions de criquets ont des taux de scolarisation inférieurs aux autres. L’impact est à la fois plus fort pour les enfants qui sont nés en 1988 et 1989 c'est-à-dire les années de plus fortes invasions de criquets et pour les garçons. Cependant, parmi les enfants scolarisés, la durée de scolarisation est plus réduite du fait des invasions de criquets pour les filles que pour les garçons. Ces résultats sont maintenus lorsque l’on contrôle du biais potentiel de migration, des différences possibles d’évolution des niveaux d’infrastructures entre villages et lorsque l’on fait varier le seuil des cohortes incluses dans l'échantillon.
Abstract (EN)
This paper estimates the long run impact of a large income shock, by exploiting the regional variationof the 1987-1989 locust invasion in Mali. Using exhaustive Population Census data, we construct birthcohorts of individuals and compare those born and living in the years and villages affected by locustplagues with other cohorts. We find a clear and strong impact on educational outcomes of childrenliving in rural areas but no impact at all on children living in urban areas. School enrollment ofchildren born or aged less than seven years old at the time of shock is found to be impacted. Childrenborn in 1988-1989, the main years of invasion, are those whose school enrollment has been the mostaffected by the plague. The negative impact on school enrollment of boys is higher than for girls, buton the other hand, girls attending school and living in rural areas have a lower level of schoolattainment than boys. Controlling for the potentially selective migration behavior of individuals,differences in educational amenities do not dampen our results. Our results are also robust to differentvariations of the cut-off cohort.

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