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How beliefs about the impact of immigration shape policy preferences: Evidence from Europe

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2012-06.pdf (295.3Kb)
Date
2012
Publisher city
Paris
Publisher
Université Paris-Dauphine
Collection title
DIAL Document de travail
Collection Id
DT/2012-06
Dewey
Facteurs d'influence sur les comportements sociaux
Sujet
Migrations internationales; croyances; préférences; opinion; médias; International migration; beliefs; preferences; attitudes; media
JEL code
J15; D83; D72; F22
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/9773
Collections
  • LEDa : Publications
Metadata
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Author
Héricourt, Jérôme
Spielvogel, Gilles
Type
Document de travail / Working paper
Item number of pages
31
Abstract (FR)
Cet article étudie la détermination conjointe des croyances concernant l'impact économique de l'immigration et des préférences en matière de politiques migratoires, en utilisant les données provenant des cinq vagues de l'European Social Survey (2002-2010). En plus des caractéristiques socio-économiques classiques, cette analyse prend en compte l'exposition aux médias en tant que déterminant de l'opinion sur l'immigration. Nos résultats soulignent le rôle clé de la formation endogène des croyances, qui apparaissent comme un déterminant majeur de préférences en matière de politiques migratoires. Par ailleurs, l'exposition aux médias est un déterminant important des croyances: les individus passant plus de temps à s'informer sur les questions sociales et politiques à travers la presse écrite et la radio ont une opinion plus positive de l'impact économique de l'immigration, relativement aux individus qui consacrent du temps à d'autres types de contenu.
Abstract (EN)
This paper studies the joint determination of beliefs about the economic impact of immigration and immigration policy preferences, using data from the five waves of the European Social Survey (2002- 2010). In addition to standard socioeconomic characteristics, this analysis takes into account individual media consumption as a determinant of opinion about immigration. Our results stress the important role of the endogenous determination of beliefs, which appear as a major determinant of policy preferences. Besides, media exposure appears as a key determinant of beliefs: individuals spending more time to get informed on social and political matters through newspapers and radio have a better opinion on the economic impact of immigration relatively to individuals which devote time to other types of contents.

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