• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Se construire entre deux mondes : ethnicité dynamique et consommation des " deuxièmes générations " - l'exemple des cosmétiques

De Lassus, Christel; Silhouette-Dercourt, Virginie; Darpy, Denis (2012), Se construire entre deux mondes : ethnicité dynamique et consommation des " deuxièmes générations " - l'exemple des cosmétiques, Perspectives culturelles de la consommation, 2, 1, p. 15-38

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2012
Journal name
Perspectives culturelles de la consommation
Volume
2
Number
1
Publisher
Presses universitaires de Caen
Pages
15-38
Metadata
Show full item record
Author(s)
De Lassus, Christel
Silhouette-Dercourt, Virginie
Darpy, Denis
Abstract (FR)
Cette recherche étudie la consommation de cosmétiques des jeunes femmes de " deuxième génération ". Les résultats d'étude ethnographique dans les familles immigrées et d'entretiens phénoménologiques auprès d'enfants d'immigrés, les " deuxièmes générations ", révèlent les spécificités de leur construction identitaire. Alors que les mères distinguent bien deux mondes (ici et là-bas), les jeunes femmes de deuxième génération associent plusieurs mondes simultanément pour construire leurs identités. La projection de l'axe sémantique d'ici et de là-bas dans un carré sémiotique souligne la navigation permanente de ce groupe de personnes entre plusieurs valeurs spatiales. La consommation de produits cosmétiques permet de se fabriquer " un nouveau soi ", irréductible à chacune des appartenances à ces deux mondes.
Abstract (EN)
This research focuses on "second generation" young female adults' cosmetics consumption, and explores their specific ethnicity. The results of an ethnographic study and phenomenological interviews are developed. While mothers distinguish between two worlds (here and there), second generation individuals associate multiple worlds simultaneously to build their identity. The semantic axis from here and from there is projected on a semiotic square that underlies the continuous navigation of this consumer segment between multiple spatial values. Cosmetic products' consumption enables second-generation consumers to build "a new self" that can not be reduced to either worlds.
Subjects / Keywords
Ethnicité; Consommation et immigration; Deuxième génération; Cosmétiques; Construction identitaire; Sémiotique
JEL
M31 - Marketing
M30 - General

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Les facettes identitaires de la consommation le cas des cosmétiques chez les deuxièmes générations d'immigration 
    De Lassus, Christel; Silhouette-Dercourt, Virginie; Darpy, Denis (2013) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    How second-generation consumers choose where to shop: A cross-cultural semiotic analysis 
    Silhouette-Dercourt, Virginie; De Lassus, Christel; Darpy, Denis (2014-11) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Semiotics and Cross-Cultural Ethnographic Consumption Studies 
    Silhouette-Dercourt, Virginie; De Lassus, Christel; Darpy, Denis (2012) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    The cultural identity dimensions of shopping environments : an analysis of French second-generation ethnic consumers' discourse about their shopping experience 
    Darpy, Denis; Silhouette-Dercourt, Virginie (2010) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Re-discovery and re-interpretation of ethnic heritage: a semiotic exploration of French ethnic consumers’ reculturation process 
    Darpy, Denis; Dercourt, Virginie (2009) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo