Date
2009-06
Alternative titles
Cognitive organizations and distance learning
Dewey
Direction d'entreprise
Sujet
Apprentissage à distance; cohérence; réactivité managériale; performance; changement organisationnel
JEL code
L86
Conference name
14ème colloque AIM
Conference date
06-2009
Conference city
Marrakech
Conference country
Maroc
Type
Communication / Conférence
Item number of pages
6
Abstract (FR)
Les entreprises internationales cherchent à dépasser les paradigmes traditionnels d’unités de temps, de lieu et d’action en matière d’apprentissage. Les actifs im-matériels, devenus stratégiques, modifient les relations au savoir et à l’information. Dans ce contexte, de nom-breux dispositifs pédagogiques à distance ont fait leur apparition. Ils participent pleinement aux débats sur les transformations organisationnelles des entreprises mondialisées qui doivent mettre à jour les connaissances de leurs salariés. Les dispositifs d’apprentissage à distance contribuent-ils aux modifications des orga-nisations cognitives ? Selon une démarche inductive appliquée à une série d’entretiens, un modèle a pu être ainsi élaboré. On constate que pour s’adapter aux va-riations rapides de l’environnement les entreprises ne doivent pas simplement s’en tenir à l’accès de la con-naissance, en tout lieu, à tout moment, dès lors que l’apprentissage en temps réel devient une exigence critique pour les entreprises internationales.
Abstract (EN)
International businesses are trying to find an alternative to the traditional paradigmatic units of time, space and action which persist in the learning sphere. Immaterial assets have become strategic and the relationship to knowledge and information is thus changed. In this context, e-learning, which has emerged more slowly than expected, is becoming a real field of research in information system. It fully takes part to the organiza-tional transformations of globalize businesses. Are remote teaching devices capable of contributing to the evolution of cognitive organizations? According to an inductive approach applied to a series of interviews, a model may be singled out. It may thus be noticed that in order to succeed, businesses must not rely only on the access to knowledge anywhere and at any time. Indeed, the ability to adapt to the environment’s fast variations must be regarded as necessary to encourage the appropriation of frequent technological changes.