• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Organisations cognitives et apprentissage à distance

Baujard, Corinne (2009-06), Organisations cognitives et apprentissage à distance, 14ème colloque AIM, 2009-06, Marrakech, Maroc

View/Open
190_paper.pdf (173.6Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
2009-06
Conference title
14ème colloque AIM
Conference date
2009-06
Conference city
Marrakech
Conference country
Maroc
Pages
6
Metadata
Show full item record
Author(s)
Baujard, Corinne
Abstract (FR)
Les entreprises internationales cherchent à dépasser les paradigmes traditionnels d’unités de temps, de lieu et d’action en matière d’apprentissage. Les actifs im-matériels, devenus stratégiques, modifient les relations au savoir et à l’information. Dans ce contexte, de nom-breux dispositifs pédagogiques à distance ont fait leur apparition. Ils participent pleinement aux débats sur les transformations organisationnelles des entreprises mondialisées qui doivent mettre à jour les connaissances de leurs salariés. Les dispositifs d’apprentissage à distance contribuent-ils aux modifications des orga-nisations cognitives ? Selon une démarche inductive appliquée à une série d’entretiens, un modèle a pu être ainsi élaboré. On constate que pour s’adapter aux va-riations rapides de l’environnement les entreprises ne doivent pas simplement s’en tenir à l’accès de la con-naissance, en tout lieu, à tout moment, dès lors que l’apprentissage en temps réel devient une exigence critique pour les entreprises internationales.
Abstract (EN)
International businesses are trying to find an alternative to the traditional paradigmatic units of time, space and action which persist in the learning sphere. Immaterial assets have become strategic and the relationship to knowledge and information is thus changed. In this context, e-learning, which has emerged more slowly than expected, is becoming a real field of research in information system. It fully takes part to the organiza-tional transformations of globalize businesses. Are remote teaching devices capable of contributing to the evolution of cognitive organizations? According to an inductive approach applied to a series of interviews, a model may be singled out. It may thus be noticed that in order to succeed, businesses must not rely only on the access to knowledge anywhere and at any time. Indeed, the ability to adapt to the environment’s fast variations must be regarded as necessary to encourage the appropriation of frequent technological changes.
Subjects / Keywords
Apprentissage à distance; cohérence; réactivité managériale; performance; changement organisationnel
JEL
L86 - Information and Internet Services; Computer Software

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Formation à distance dans les grandes entreprises : Capacités organisationnelles au service de l’apprentissage technologique ? 
    Baujard, Corinne (2009-05) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Apprentissage virtuel à l'épreuve des faits : vers une approche sociale de l'organisation 
    Baujard, Corinne (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Researching and promoting access to education and training : the role of distance education in technology-enhanced environments 
    Baujard, Corinne (2008-10) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Apprentissage technologique : facteur déterminant de la stratégie organisationnelle ? 
    Baujard, Corinne (2006) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Motifs d'adoption, processus d'intégration, modes d'apprentissage e-learning: proposition d'un modèle stratégique 
    Baujard, Corinne (2006) Chapitre d'ouvrage
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo