• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Le radin : économe, avare ou malin ?

Thumbnail
Date
2011-09
Dewey
Marketing
Sujet
Avarice; smart shopping; consommateur malin; smart shopper; économie; frugalité; dépense
JEL code
M31
Journal issue
Revue Management et Avenir
Volume
7
Number
47
Publication date
09-2011
Article pages
79-97
Publisher
Management Prospective Ed.
DOI
http://dx.doi.org/10.3917/mav.047.0079
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/9115
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Darpy, Denis
Guillard, Valérie
Delacroix, Eva
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Cet article s’intéresse à une caractéristique personnelle peu étudiée dans la littérature en marketing : la radinerie ou le fait de dépenser le moins d’argent possible en l’absence de difficultés financières. Au travers d’une démarche qualitative reposant sur des entretiens avec des radins et des conjoints de radins et sur l’analyse de conversations sur des forums de discussion sur Internet, nous décrivons et distinguons trois profils de radins : les économes, les avares et les consommateurs malins. Nous concluons avec des recommandations managériales propres à chacun de ces profils.
Abstract (EN)
This article deals with an individual characteristic that has been poorly documented in the marketing literature: miserliness or spending avoidance despite the absence of financial problems. A qualitative methodology based on individual interviews with tightwads and tightwads partners, as well as an analysis of forum discussions on the web, helped us describe three diffiérent types of misers: the frugal, the tightwad and the smart shoppers. We conclude with specifie profile-related managerial recommendations.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.