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Le radin : économe, avare ou malin ?

Darpy, Denis; Guillard, Valérie; Delacroix, Eva (2011), Le radin : économe, avare ou malin ?, Revue Management et Avenir, 7, 47, p. 79-97. http://dx.doi.org/10.3917/mav.047.0079

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2011-09
Journal name
Revue Management et Avenir
Volume
7
Number
47
Publisher
Management Prospective Ed.
Pages
79-97
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.3917/mav.047.0079
Metadata
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Author(s)
Darpy, Denis
Guillard, Valérie cc
Delacroix, Eva
Abstract (FR)
Cet article s’intéresse à une caractéristique personnelle peu étudiée dans la littérature en marketing : la radinerie ou le fait de dépenser le moins d’argent possible en l’absence de difficultés financières. Au travers d’une démarche qualitative reposant sur des entretiens avec des radins et des conjoints de radins et sur l’analyse de conversations sur des forums de discussion sur Internet, nous décrivons et distinguons trois profils de radins : les économes, les avares et les consommateurs malins. Nous concluons avec des recommandations managériales propres à chacun de ces profils.
Abstract (EN)
This article deals with an individual characteristic that has been poorly documented in the marketing literature: miserliness or spending avoidance despite the absence of financial problems. A qualitative methodology based on individual interviews with tightwads and tightwads partners, as well as an analysis of forum discussions on the web, helped us describe three diffiérent types of misers: the frugal, the tightwad and the smart shoppers. We conclude with specifie profile-related managerial recommendations.
Subjects / Keywords
Avarice; smart shopping; consommateur malin; smart shopper; économie; frugalité; dépense
JEL
M31 - Marketing

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