• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Suremballage : nécessité ou gaspillage ? Les préoccupations écologiques et pratiques des consommateurs à l’égard des suremballages

Monnot, Elisa; Reniou, Fanny (2010), Suremballage : nécessité ou gaspillage ? Les préoccupations écologiques et pratiques des consommateurs à l’égard des suremballages, 26ème Congrès de l'AFM, 2010-05, Le Mans, France

Type
Communication / Conférence
Date
2010
Conference title
26ème Congrès de l'AFM
Conference date
2010-05
Conference city
Le Mans
Conference country
France
Metadata
Show full item record
Author(s)
Monnot, Elisa
Reniou, Fanny cc
Abstract (FR)
Alors que les politiques gouvernementales prônent une réduction des suremballages à la source, il semble que certains industriels en les conservant favorisent encore les enjeux marketing par rapport aux enjeux environnementaux. Pourtant la littérature en marketing souligne l’engouement croissant des individus pour la consommation responsable et l’écologie. Ceci révèle alors l’intérêt d’étudier les pratiques des consommateurs en matière de suremballages et l’acceptabilité par ceux-ci de leur suppression potentielle. Grâce à une méthodologie qualitative par observation et entretiens semi-directifs, cet article vise à répondre à cette double question. Les résultats mettent en évidence des enseignements théoriques et pratiques. En effet, nous proposons une typologie de consommateurs de suremballages ainsi qu’un ensemble de lignes directrices à suivre dans le cadre d'une démarche de suppression des suremballages par les industriels. Un modèle conceptuel est également proposé.
Abstract (EN)
Whereas regulations incite companies to reduce over-wrappings, some of them still favour marketing to environmental considerations by over-packaging products. Nevertheless, according to the literature consumers are more and more ecologically concerned. Therefore addressing the issue of consumers’ practices towards over-wrapping and consumers’ acceptability of their removal may enrich consumer behaviour research. Thanks to a qualitative study with both observation and interviews, this paper aims at having a better understanding of their reactions to over-packaging reduction. We propose a typology of consumers’ perceptions towards over-packaged products and offer several managerial implications for manufacturers implementing over-wrapping reduction strategies. A conceptual model is also suggested.
Subjects / Keywords
over-packaging; ecologically concerned consumer; wastage; consuming habits; suremballage; consommateur écologiquement responsable; gaspillage; habitudes de consommation
JEL
Q56 - Environment and Development; Environment and Trade; Sustainability; Environmental Accounts and Accounting; Environmental Equity; Population Growth
D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis
D11 - Consumer Economics: Theory

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Les suremballages, des emballages superflus pour les consommateurs ? 
    Reniou, Fanny; Monnot, Elisa (2012) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Réponses des consommateurs à la suppression des suremballages sur les MDD 
    Monnot, Elisa; Parguel, Béatrice; Reniou, Fanny (2014) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Les marques ont-elles intérêt à se débarrasser de leurs suremballages ? Analyse des effets de contexte 
    Elgaaied-Gambier, Leila; Monnot, Elisa; Parguel, Béatrice; Reniou, Fanny (2016) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Les finalités sociétales dans la recherche francophone en marketing : une lecture historique et critique 
    Parguel, Béatrice; Monnot, Elisa; Reniou, Fanny; Benoît-Moreau, Florence (2018) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Customer-Company Identification : a Study of Relational Consequences in the Non-Profit Sector 
    Volle, Pierre; Reniou, Fanny; Monnot, Elisa (2009) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo