• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Comprendre les motivations et freins des consommateurs à utiliser Internet pour revendre des objets encore utilisables mais dont ils n’ont plus l’utilité

Guillard, Valérie; Monnot, Elisa (2010), Comprendre les motivations et freins des consommateurs à utiliser Internet pour revendre des objets encore utilisables mais dont ils n’ont plus l’utilité, 26ème Congrès de l'AFM, 2010-05, Le Mans, France

Type
Communication / Conférence
Date
2010
Conference title
26ème Congrès de l'AFM
Conference date
2010-05
Conference city
Le Mans
Conference country
France
Metadata
Show full item record
Author(s)
Guillard, Valérie cc
Monnot, Elisa
Abstract (FR)
Cet article a pour objectifs de comprendre les motivations et freins des consommateurs à utiliser Internet pour revendre des objets encore utilisables mais dont ils n’ont plus l’utilité et d’en dégager des profils de consommateurs. Deux focus groups et dix-neuf entretiens semi- directifs ont permis d’identifier neuf profils de consommateurs selon leurs motivations et leurs pratiques : les cupides, les ascètes et les pratiques (motivations utilitaires) ; les joueurs (motivations hédoniques) ; les nostalgiques et les fiers (motivations symboliques). Parmi les non-utilisateurs d’Internet pour la revente d’objets se trouvent les réfractaires incompétents et les réfractaires moraux. Les mécanismes de chacune des motivations identifiées sont analysés à l’aune de la littérature et les implications de cette recherche sont discutées.
Abstract (EN)
This paper aims at having a better understanding of consumers’ motivations and restraints towards reselling online objects which can still be used but they do not use anymore and at defining a typology of these consumers. Two focus groups and nineteen semi-directive interviews were conducted. The results show that nine profiles of consumers can be identified according to their motivations and online resale practices: greedy, ascetic and convenient consumers (utilitarian motivations); players (hedonic motivations); nostalgic and proud consumers (symbolic motivations). Among consumers who do not use Internet to resell objects, we find incompetent and moral resistant consumers. Mechanisms of every motivation are analysed thanks to the literature and the implications of this research are discussed.
Subjects / Keywords
consumer behavior; consumer resale online; relationships to objects; typology; comportement du consommateur; vente d’objets; relations aux objets; typologie
JEL
D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    « Et si je les donnais via Internet ? » Étude des motivations des consommateurs à utiliser Internet pour donner des objets encore utilisables mais dont ils n’ont plus l’utilité 
    Guillard, Valérie (2009) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Comprendre le gaspillage perçu des objets, L’importance de leurs utilités passé et future pour leur possesseur et pour autrui 
    Guillard, Valérie (2019) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Les consommateurs qui gardent des objets alors qu’ils n’en ont plus l’utilité 
    Guillard, Valérie (2011) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Pour un renouvellement du concept d’attractivité rurale: les motivations et freins des néoruraux français évoqués par la presse 
    Caitucoli, Paul-Mathieu; Guillard, Valérie; Larceneux, Fabrice (2019) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Qu’est-ce que gaspiller un objet pour les consommateurs ? Triangulation des méthodes pour définir et conceptualiser le gaspillage des objets 
    Delacroix, Eva; Guillard, Valérie (2018) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo