• français
    • English
  • français 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Race/classe/genre. Parcours dans l’historiographie américaine des femmes du Sud autour de la guerre de Sécession

Thumbnail
Date
2003
Dewey
Structure de la société
Sujet
Guerre de Sécession; Etats-Unis; Historiographie; Études sur les femmes; Études sur le genre
Journal issue
Clio
Number
17
Publication date
2003
Article pages
231-258
DOI
http://dx.doi.org/10.4000/clio.591
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/8637
Collections
  • IRISSO : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Bessière, Céline
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Race/classe/genre. Parcours dans l’historiographie américaine des femmes du Sud, autour de la guerre de Sécession : comment articuler des inégalités de genre avec d’autres types d’inégalités sociales ? Au lieu de proposer une (improbable) théorie de l’articulation, j’interroge ici un champ historiographique particulier où a été mis en œuvre pratiquement ce type de questionnements. Ce texte peut être lu comme un review article qui fait le point sur les débats intellectuels dans un champ de l’histoire des femmes, peu connu en France : l’histoire des femmes du Sud est un domaine récent de l’histoire américaine, confronté dès sa naissance à l’articulation de rapports de pouvoirs fondés sur la race, le genre et la classe et qui présente une très forte “ cumulativité ” dans ce domaine. Ce parcours dans une historiographie américaine ne propose pas de solution théorique définitive aux questions d’articulation de différents types d’inégalités, mais il souhaite fournir, quelques jalons et pistes de travail utiles pour les sociologues et historiens, qui se posent ces questions.
Abstract (EN)
Race/Class/Gender. Exploring Southern American women’s history : how do gender and other social inequalities interact with one another ? In order to articulate to articulate Race, Class and Gender I’d rather not come up with an (unlikely) theory of interaction. Rather I shall focus here on a specific moment in the South, from the Antebellum years to Reconstruction. This article can first be read as a review of southern women’s history, as its recent historiography is still not well known in France. Southern women’s history is a quite recent field of research in American history and it has always been confronted to the interaction of power relations based on race, gender and class. Beyond providing historical landmarks necessary to understanding the period, this article deals with larger theoretical issues. Although in the final analysis I shall not suggest a theory that would articulate gender with other social inequalities, I hope that the spreading of these issues will provide sociologists and historians with useful tools and landmarks.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.