• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Race/classe/genre. Parcours dans l’historiographie américaine des femmes du Sud autour de la guerre de Sécession

Bessière, Céline (2003), Race/classe/genre. Parcours dans l’historiographie américaine des femmes du Sud autour de la guerre de Sécession, Clio, 17, p. 231-258. http://dx.doi.org/10.4000/clio.591

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2003
Journal name
Clio
Number
17
Pages
231-258
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.4000/clio.591
Metadata
Show full item record
Author(s)
Bessière, Céline
Abstract (FR)
Race/classe/genre. Parcours dans l’historiographie américaine des femmes du Sud, autour de la guerre de Sécession : comment articuler des inégalités de genre avec d’autres types d’inégalités sociales ? Au lieu de proposer une (improbable) théorie de l’articulation, j’interroge ici un champ historiographique particulier où a été mis en œuvre pratiquement ce type de questionnements. Ce texte peut être lu comme un review article qui fait le point sur les débats intellectuels dans un champ de l’histoire des femmes, peu connu en France : l’histoire des femmes du Sud est un domaine récent de l’histoire américaine, confronté dès sa naissance à l’articulation de rapports de pouvoirs fondés sur la race, le genre et la classe et qui présente une très forte “ cumulativité ” dans ce domaine. Ce parcours dans une historiographie américaine ne propose pas de solution théorique définitive aux questions d’articulation de différents types d’inégalités, mais il souhaite fournir, quelques jalons et pistes de travail utiles pour les sociologues et historiens, qui se posent ces questions.
Abstract (EN)
Race/Class/Gender. Exploring Southern American women’s history : how do gender and other social inequalities interact with one another ? In order to articulate to articulate Race, Class and Gender I’d rather not come up with an (unlikely) theory of interaction. Rather I shall focus here on a specific moment in the South, from the Antebellum years to Reconstruction. This article can first be read as a review of southern women’s history, as its recent historiography is still not well known in France. Southern women’s history is a quite recent field of research in American history and it has always been confronted to the interaction of power relations based on race, gender and class. Beyond providing historical landmarks necessary to understanding the period, this article deals with larger theoretical issues. Although in the final analysis I shall not suggest a theory that would articulate gender with other social inequalities, I hope that the spreading of these issues will provide sociologists and historians with useful tools and landmarks.
Subjects / Keywords
Guerre de Sécession; Etats-Unis; Historiographie; Études sur les femmes; Études sur le genre

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Intersections (genre, classe, race) au tribunal des couples  
    Bessière, Céline (2017) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Intersections (genre, classe, race) au tribunal des couples  
    Bessière, Céline; Gollac, Sibylle (2017-11) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Enseigner la sociologie du genre à Dauphine : un parcours de combattantes 
    Bessière, Céline; Angeloff, Tania (2013-06) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Ce que la classe fait au genre. Le cas des affaires familiales en France 
    Gollac, Sibylle; Coquard, Benoît; Bessière, Céline (2014-05) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Des liens et des biens. Patrimoine, genre et classe 
    Bessière, Céline; Gollac, Sibylle (2015) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo