• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

L’engagement des distributeurs dans le processus de développement d’une compétence marketing : le cas français entre 1990 et 2010

Volle, Pierre; Moati, Philippe (2011), L’engagement des distributeurs dans le processus de développement d’une compétence marketing : le cas français entre 1990 et 2010, Entreprises et Histoire, 64, 3, p. 102-117. http://dx.doi.org/10.3917/eh.064.0102

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2011
Journal name
Entreprises et Histoire
Volume
64
Number
3
Publisher
ESKA
Pages
102-117
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.3917/eh.064.0102
Metadata
Show full item record
Author(s)
Volle, Pierre
Moati, Philippe
Abstract (FR)
Cette recherche a pour objectif de mettre en évidence la montée en compétence marketing des entreprises de grande distribution en France pendant la période 1990-2010. Elle repère également les divers facteurs – rattachés pour l’essentiel à la problématique du changement de régime de croissance sectoriel – qui peuvent expliquer pourquoi les distributeurs se sont progressivement engagés dans cette voie. Par ailleurs, la recherche fait apparaître des phases de flux et de reflux, permettant ainsi d’établir que la montée en compétence marketing n’a pas été linéaire. De même, l’intensité de ce mouvement a été variable selon les secteurs du commerce et, au sein de chaque secteur, d’une entreprise à l’autre, selon sa stratégie et sa culture organisationnelle. La montée en compétence marketing n’a donc pas été homogène, permettant seulement à quelques entreprises de constituer une compétence foncière dans ce domaine.
Abstract (EN)
This research aims at shedding some light on the ways in which French retailers have built their marketing capabilities between 1990 and 2010. The research identifies various factors essentially related to changes in the growth regime that may explain why these retailers have engaged progressively in the process of building marketing capabilities. The research also shows that this process has not been linear and homogeneous. The intensity has been variable across retail sectors and retail chains, along their strategic line and organizational culture. So far, only a limited set of retail chains have managed to build a competitive advantage based on strong marketing capabilities.
Subjects / Keywords
entreprises de grande distribution; compétence marketing
JEL
L11 - Production, Pricing, and Market Structure; Size Distribution of Firms
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Les enjeux de management associés par la montée en compétence marketing des distributeurs 
    Moati, Philippe; Volle, Pierre (2011-09) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    La montée en compétence marketing des distributeurs : modalités, défis et enjeux de management 
    Moati, Philippe; Volle, Pierre (2011) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    La montée de la compétence marketing dans la distribution 
    Moati, Philippe; Volle, Pierre (2010) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    Développer les compétences marketing grâce au test and learn 
    Barbarin, Thibaut; Volle, Pierre (2021) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Décomposition et analyse d’un flux de savoir : le cas du savoir transmis par les prestataires aux managers marketing lors de leurs interactions de travail 
    Moraux, Hélène; Volle, Pierre (2015-06) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo