• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Critical Management Education as a Vehicle for Emancipation: Exploring the Philosophy of Jacques Rancière

Thumbnail
Date
2011
Dewey
Sociologie économique
Sujet
Rancière; micro emancipation; critical theory; critical management studies; Emancipation
JEL code
P16; P49; D01
Journal issue
M@n@gement
Volume
14
Number
5
Publication date
2011
Article pages
281-309
Publisher
Centre de recherche DMSP
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/8157
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Huault, Isabelle
Perret, Véronique
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
L’objectif de cet article est de contribuer à la réflexion sur la Critical Management Education (CME), en prenant appui sur la pensée de Jacques Rancière. La réflexion de ce philosophe permet en particulier d’échapper au dilemme qui habite la CME, puisqu’elle interroge très fondamentalement la posture d’autorité et d’expertise de l’enseignant critique, mais qu’elle rompt également avec l’illusion de la collaboration et du consensus avec les enseignés et les managers. En posant l’égalité comme supposition à actualiser, Rancière invite à rejeter l’appropriation que recèle un savoir d’expertise et l’assignation des places qu’il présuppose. Sur cette base, on peut alors reconfigurer l’espace du management et de la formation au management, comme lieu propice à l’irruption du dissensus, pour politiser ce qui était neutralisé, et faire entendre la voix de ceux qui ne comptent pas.
Abstract (EN)
This paper aims to contribute to the literature on Critical Management Education (CME) by drawing on the work of philosopher, Jacques Rancière, whose thinking provides a means of resolving the dilemma underlying CME. It raises fundamental questions regarding the position of authority and the expertise of the critical educator, while at the same time dispelling the illusion of collaboration and consensus with students and managers. By presenting equality as an assumption to be actualised, Rancière invites us to reject the appropriation harboured by expert knowledge and the assignation of positions that this implies. On this basis, we can restructure the place of management and management education as a fertile ground for the emergence of dissensus in order to politicise what was neutralised and to give voice to those who have no voice.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.