• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

The reaction of visitors to contemporary art in a classical art institution: A Louvre museum case study

Caro, Florence; Krebs, Anne; Larceneux, Fabrice (2016), The reaction of visitors to contemporary art in a classical art institution: A Louvre museum case study, International Journal of Arts Management, 18, 2, p. 4-13

View/Open
contemporary_art.pdf (329.7Kb)
Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2016
Journal name
International Journal of Arts Management
Volume
18
Number
2
Publisher
HEC Montréal
Pages
4-13
Metadata
Show full item record
Author(s)
Caro, Florence

Krebs, Anne

Larceneux, Fabrice
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Les conclusions d’une vaste étude qualitative portant sur les visiteurs du Musée du Louvre, en France, nous éclairent sur les raisons pour lesquelles les programmes d’art contemporain contribuent à renouveler la clientèle d’un musée, l’expérience culturelle de cette dernière et sa perception des collections permanentes, tout en approfondissant la compréhension du rôle du musée. L’accueil réservé à l’art contemporain par les visiteurs diffère selon leur degré de fréquentation de l’établissement et de leur connaissance de l’art. L’analyse des entrevues avec les répondants a permis de dégager trois grands segments, chacun comptant ses pratiques, positions et réactions propres, et laisse entrevoir de nouvelles possibilités en matière de communication et de gestion.
Abstract (EN)
The findings of a large qualitative study with visitors to the Louvre museum in France add to our understanding of how a contemporary art program can renew a museum’s audience, their cultural experience and how they view the permanent collections, as well as deepen our understanding of the museum’s role. Visitors’ reception of contemporary art works was found to differ according to their familiarity with the museum and their art expertise. Analysis of interviews with respondents reveals three broad visitor segments, each with its own practices, positions and reactions, and suggests new paths for communication and management.
Subjects / Keywords
Classical art museums; Contemporary art; Louvre Museum; Audiences; Visitors; Controversy
JEL
M31 - Marketing
M49 - Other

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    De l’art contemporain dans les musées d’art classique ? Une analyse de la perception des visiteurs 
    Larceneux, Fabrice; Krebs, Anne; Caro, Florence (2010) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    "I'd rather play than look at statues" : the experiences of children with art works and interactive devices at an art exhibition 
    Debenedetti, Stéphane; Caro, Florence; Krebs, Anne (2009) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Quelles expositions d’art pour les enfants ? Etude de cas et recommandations marketing 
    Caro, Florence; Debenedetti, Stéphane; Krebs, Anne (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    How "E-Heritage Systems" can Enhance Visitors' Experience of the Past in Museums 
    Monod, Emmanuel; Pallud, Jessie (2006) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Real vs. Virtual: A Theoretical Framework for Assessing the Role of Authenticity in Visitor Interactions with Museum Technologies 
    Pallud, Jessie; Straub, Detmar W. (2007) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo