• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

L’intention de mobilité internationale professionnelle après le diplôme des étudiants : le cas de deux grandes écoles

The international professional mobility intention of students after their graduation : the case of two french grandes ecoles

Hrascinec Salierno, Aline (2011), L’intention de mobilité internationale professionnelle après le diplôme des étudiants : le cas de deux grandes écoles, doctoral thesis prepared under the supervision of Pezet, Eric; Mercanti-Guérin, Maria, Université Paris Dauphine, 459 p.

View/Open
HrascinecSalierno_2011.pdf (7.275Mb)
Type
Thèse
Date
2011-11
Pages
459
Metadata
Show full item record
Author(s)
Hrascinec Salierno, Aline
Under the direction of
Pezet, Eric; Mercanti-Guérin, Maria
Abstract (FR)
Dans le cadre d’une réflexion sur les mutations des relations entre les individus et leur emploi, nous nous intéressons dans cette thèse, à l’intention de mobilité internationale professionnelle après le diplôme des étudiants en nous plaçant de leur point de vue, dans la phase amont du comportement. Nos travaux permettent de soutenir que cette intention de mobilité ne dépend pas uniquement de variables économiques et financières. L’intérêt du poste et l’investissement pour une carrière future contribuent davantage à la détermination de l’intention. Les normes sociales contribuent également à la détermination de cette intention. Ce travail s’appuie sur la Théorie du Comportement Planifié, notre stratégie opératoire est inspirée du paradigme de Churchill. Les méthodes mobilisées sont les analyses factorielles ainsi que les équations structurelles. L’apport théorique de notre recherche est de tester et d’enrichir le modèle de la TCP auprès d’une population sur le point de faire des choix de carrière. L’apport en termes pratiques est de proposer aux entreprises des clés de compréhension de la vision de leurs futurs cadres pouvant aider à la mise en place de nouvelles pratiques afin d’attirer les étudiants avant que ceux-ci ne prennent la décision de partir.
Abstract (EN)
In the context of a reflection on the changes in relations between individuals and their jobs, this thesis addresses the international mobility of professional post-graduate students. We focus on their behavior prior to departure, studying the factors from their perspective. Our research suggests that their mobility does not depend solely on economic and financial variables. The position’s potential value and the required investment to ensure a successful career have a greater influence on the determination of the intention. Social norms also play a role. This study is based on the Theory of Planned Behavior, our operating strategy is inspired by Churchill’s paradigm. The methods used are factorial analysis and structural equations. The theoretical contribution of this research is the testing and enhancing of the TPB model on a population of students about to make career choices. The practical contribution is to offer firms keys to the understanding of their future managers’ vision facilitating the adoption of new practices with the aim of attracting students before they make the decision to leave.
Subjects / Keywords
Corrélation; Diplômés de l'enseignement supérieur; Analyse factorielle; Théorie du comportement planifié; Mobilité professionnelle
JEL
J62 - Job, Occupational, and Intergenerational Mobility

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Enterpreneurship Intention Among French Grande Ecole and University Students: An Application of Shapero's Model 
    Klapper, Rita; Léger-Jarniou, Catherine (2006) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    National and International Students’ Definition of Merit in French Grandes Ecoles 
    Tenret, Elise; Draelants, Hugues; Darchy-Koechlin, Brigitte (2015) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Dynamiques sociales et changement de pratiques viticoles : échanges professionnels, don et identités. Le cas des viticulteurs de deux communes dans l’Hérault 
    Valdivieso Larrain, Felipe (2012-06) Thèse
  • Thumbnail
    The entry of new employees into organizations: measuring outcome variables on a sample of french graduate students in their first months of employment 
    Perrot, Serge (1999) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    L’utilisation des systèmes de contrôle dans la dynamique des groupes professionnels : le cas des acheteurs dans les partenariats entre clients et fournisseurs 
    Sebti, Hicham (2016-09-16) Thèse
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo