Date
2011
Dewey
Gestion des entreprises
Sujet
Organizational improvisation; communicative genre; crisis response; Improvisation organisationnelle; genre de communication; réponse à la crise
JEL code
M1
Conference name
16e Colloque AIM
Conference date
05-2011
Conference city
Saint-Denis (La Réunion)
Conference country
France
Type
Communication / Conférence
Item number of pages
10
Abstract (FR)
Ce papier examine le rôle joué par les technologies de
l’information et de la communication (TIC lorsque les
organisations qui répondent à des crises doivent improviser à l’échelle organisationnelle. La littérature sur
le management de la crise et dans le domaine des systèmes d’information ne rend pas compte de toute la
complexité du phénomène d’improvisation. Nous proposons donc de mener une étude qualitative rétrospective de la canicule de 2003 en France. En suivant une
démarche inductive, nous identifions le genre de communication que nous qualifions de dépassionné, développé par les administratifs autour du fax et de l’email
qui a compromis leur participation à l’improvisation
organisationnelle.
Abstract (EN)
This paper seeks to understand the role played by Information and Communication Technologies (ICT) in
organizational improvisation during crisis response.
The crisis management literature and the IS literature
do not fully capture the complexity of improvisation
and crisis response. Due to the lack of theoretical
background in relation to ICT support to crisis improvisation, we conduct a retrospective qualitative
analysis of the 2003 French heat wave crisis response.
Going back and forth between theory and data, we
identify the dispassionate communicative genre, developed by the administrative actors around emails and
faxes that hindered their participating in organizational
improvisation.