• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Aide
  • Connexion
  • Langue 
    • Français
    • English
Consulter le document 
  •   Accueil
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • Consulter le document
  •   Accueil
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • Consulter le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afficher

Toute la baseCentres de recherche & CollectionsAnnée de publicationAuteurTitreTypeCette collectionAnnée de publicationAuteurTitreType

Mon compte

Connexion

Enregistrement

Statistiques

Documents les plus consultésStatistiques par paysAuteurs les plus consultés
Thumbnail - Request a copy

The Use of Art Knowledge to Enhance Creativity in Grounded Theory Research

Bandeira-de-Mello, Rodrigo; Garreau, Lionel (2009), The Use of Art Knowledge to Enhance Creativity in Grounded Theory Research, Associaçao Nacional de Pos-Graduaçao e Pequisa em Administraçao (ANPAD 2009), 2009-09, Sao Paulo, Brésil

Type
Communication / Conférence
Date
2009
Titre du colloque
Associaçao Nacional de Pos-Graduaçao e Pequisa em Administraçao (ANPAD 2009)
Date du colloque
2009-09
Ville du colloque
Sao Paulo
Pays du colloque
Brésil
Métadonnées
Afficher la notice complète
Auteur(s)
Bandeira-de-Mello, Rodrigo
Garreau, Lionel
Résumé (EN)
Developing grounded theory in practice is not an easy task. The resulting quality is directly linked to the researcher’s ability in discovering categories, properties, and dimensions that build a relevant theory about a phenomenon. We show how art based knowledge adds value to the existing techniques used for enhancing theoretical sensitivity. We argue that art knowledge leverages researcher’s creativity, an under-evoked issue in the literature. The issues of how and to what extent creativity can be used in developing grounded theory are seldom treated in the literature. The set of tools suggested by the literature to help sensitizing researchers in developing theory does not guarantee creative thinking and novel theories. In the present paper, we derive from our own practice as GT researchers and instructors for almost a decade to show and to systematize how the knowledge of arts sensitizes the researcher and lead to creative thinking about managerial practice. We provide three illustrative examples drawn from our experience as grounded theory researchers and instructors.
Mots-clés
creativity; art knowledge; Grounded theory
JEL
Y80 - Related Disciplines
A19 - Other

Publications associées

Affichage des éléments liés par titre et auteur.

  • Vignette de prévisualisation
    What do you do to develop creativity in Grounded Theory? Using Art knowledge in constant comparison 
    Bandeira-de-Mello, Rodrigo; Garreau, Lionel (2009) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    Unpacking researchers' creativity and imagination in grounded theorizing : An exemplar from IS research 
    Pozzebon, Marlei; Petrini, Maira; Bandeira-de-Mello, Rodrigo; Garreau, Lionel (2011-12) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Comment développer la créativité des études utilisant la théorie enracinée ? Choix épistémologiques et stratégies pratiques dans la quête de créativité 
    Bandeira-de-Mello, Rodrigo; Garreau, Lionel (2009) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    Possibilités et pièges liés à l'utilisation des logiciels dans le processus d'analyse au travers de la théorie enracinée 
    Garreau, Lionel; Bandeira-de-Mello, Rodrigo (2008) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    L’utilisation d’Atlas.ti pour améliorer les recherches dans le cadre de la Méthode de la Théorisation Enracinée (MTE) : panacée ou mirage ? 
    Garreau, Lionel; Bandeira-de-Mello, Rodrigo (2011) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Tél. : 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo