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Meritocracy : a widespread ideology due to school socialization ?

Duru-Bellat, Marie; Tenret, Elise (2010), Meritocracy : a widespread ideology due to school socialization ?. https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/7599

View/Open
Meritocray a widespread ideology.PDF (800.0Kb)
Type
Document de travail / Working paper
Date
2010
Publisher
OSC, Sciences Po/CNRS
Series title
Notes et Documents
Series number
2010-02
Published in
Paris
Pages
26
Metadata
Show full item record
Author(s)
Duru-Bellat, Marie

Tenret, Elise
Abstract (FR)
La recherche présentée dans ce papier se centre sur la perception de la méritocratie et sur l’adhésion à la méritocratie scolaire. En la matière, on explore précisément l’influence de l’éducation à la fois au niveau micro (individuel) et au niveau macro (pays), dans la mesure où l’éducation, selon Bourdieu et Passeron (1970) est censée affecter l’adhésion aux idéologies dominantes. Cependant, ces chercheurs n’en apportent pas de preuve empirique. De plus, l’influence de l’éducation n’est pas univoque, car elle peut avoir des effets contradictoires sur la justification des inégalités sociales (Baer et Lambert 1982), et aussi parce que ces effets peuvent être différents selon le niveau d’analyse (individus ou pays). Des données comparatives tirées du module Inégalités sociales de l’enquête ISSP III (1999) ont été étudiées, et des analyses multiniveaux ont été réalisées. Il s’avère qu’au niveau individuel, l’éducation renforce effectivement l’adhésion à la méritocratie scolaire mais a un effet plus incertain sur la perception de la méritocratie réelle (d’une juste allocation des positions sociales). Au niveau macro, certains patterns nationaux sont mis en évidence concernant la méritocratie perçue et souhaitée. On perçoit d’autant plus la société comme méritocratique que l’éducation est développée dans le pays, et on y adhère d’autant plus que les rendements moyens des diplômes y sont élevés. Au-delà des caractéristiques des systèmes éducatifs, on observe que d’autres caractéristiques économiques et sociales sont susceptibles d’affecter les représentations, telles que l’âge ou le sexe au niveau individuel ou l’ampleur des inégalités de revenus ou le niveau moyen de la richesse nationale au niveau pays..
Abstract (EN)
The following research focuses on the perception of meritocracy and the support for an education-based meritocracy among individuals. The impact of education at both micro- (individual) and macro- (country) level has been closely investigated through this study, as education is supposed to influence the support for dominant ideologies since Bourdieu and Passeron (1970). However, these researchers propose no empirical evidence for their theory. Moreover, the influence of education is not straightforward, as education may have contradictory effects on the justification of social inequalities (Baer and Lambert 1982), and the impact of education may be different at the individual level or at the country level. Comparative data from ISSP Social Inequality III (1999) survey were examined. Multilevel analysis has been conducted on these data. It has been proved that, at the individual level, education is effective in strengthening the support for education-based meritocracy but it has a more uncertain impact on the perception of social positions as deserved. At the macro level, some national patterns also have an impact on perceived and preferred meritocracy. Perceived meritocracy proves to be correlated with the expansion of the educational system, while the support for education-based meritocracy is correlated with the average returns to education in a country. Beyond educational characteristics, our results show that other economic and social variables can affect representations, such as gender and age at the individual level, or the amount of social disparity and the average level of national wealth at the country level.
Subjects / Keywords
Inégalités sociales; Education; Méritocratie

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