• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - No thumbnail

La valeur psychologique du temps : Une synthèse de la littérature

Pratlong, Florent; de La Bruslerie, Hubert (2012), La valeur psychologique du temps : Une synthèse de la littérature, L'actualité économique, 88, 3, p. 361-400

Type
Article accepté pour publication ou publié
External document link
http://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00636357/fr/
Date
2012-09
Journal name
L'actualité économique
Volume
88
Number
3
Publisher
HEC Montréal
Pages
361-400
34 p.
Metadata
Show full item record
Author(s)
Pratlong, Florent
de La Bruslerie, Hubert
Abstract (FR)
Cet article procède à une synthèse de la littérature sur la question de la valeur psychologique du temps. Il discute des différents déterminants du taux d'actualisation et la possibilité d'avoir une fonction d'escompte de type hyperbolique. L'approche historique permet de retracer les origines du concept de valeur psychologique du temps. Ce concept est ensuite rediscuter dans le cadre de la théorie des perspectives, en considérant que l'utilité ressentie de l'agent vient modifier la structure de leur valeur psychologique du temps. L'analyse des résultats empiriques et des méthodologies d'identification permet de mettre en évidence que motifs individuels et psychologiques conditionnent le caractère intertemporel des choix.
Abstract (EN)
This article provides an overview of the literature on the psychological value of time. It discusses various determinants of the discount rate and the possibility of hyperbolic discounting. The historical approach helps us to trace the origins of the concept of psychological value of time. This concept is then discussed again within the framework of the prospect theory, considering that perceived utility of the agent alters the structure of their psychological value of time. The analysis of empirical findings and methodologies of identification can demonstrate that individual and psychological motives condition the nature of intertemporal choice.
Subjects / Keywords
Choix intertemporel; Actualisation hyperbolique; Préférence pour le présent; Taux d'actualisation; valeur psychologique du temps; Psychological time value; decision making; preference; intertemporal choice; Time discounting
JEL
C9 - Design of Experiments
D91 - Intertemporal Household Choice; Life Cycle Models and Saving
D3 - Distribution
H43 - Project Evaluation; Social Discount Rate
E21 - Consumption; Saving; Wealth
D90 - General
D84 - Expectations; Speculations

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Le temps, la finance et le management des entreprises 
    de La Bruslerie, Hubert (2009) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Les déterminants de la gestion des risques financiers des entreprises non financières : une synthèse de la littérature 
    Mefteh, Salma (2005) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    Développement international et performances : une synthèse de la littérature anglo-saxonne 
    Ruiz-Garcia, Maria (1996) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Synthèse de littérature sur l'acceptabilité sociale du captage et du stockage du CO2 
    Campos, Ana-Sofia (2010-02) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Développement international et performances : une synthèse de la littérature anglo-saxonne 
    Ruiz-Garcia, Maria (1996) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo