• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Relations marchandes et esprit d’entreprise : La construction sociale de la confiance

Cusin, François (2006), Relations marchandes et esprit d’entreprise : La construction sociale de la confiance, Interventions économiques, 33

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2006
Journal name
Interventions économiques
Number
33
Metadata
Show full item record
Author(s)
Cusin, François
Abstract (FR)
La notion de confiance est fondamentalement liée à celle d’incertitude. Cette dernière peut porter sur des évènements non intentionnels à venir, sur l’« état du monde » dans le futur, pour reprendre le langage de la théorie des jeux. Elle peut aussi porter sur une personne avec qui on interagit. Dans la sphère économique, la confiance est d’autant plus cruciale que les partenaires de l’échange ont des intérêts par essence divergents. Dans quelle mesure le comportement d’autrui est-il prévisible ? Ne risque-t-il pas de faire défaut par incompétence, par ruse ou par malhonnêteté ?
Abstract (EN)
The concept of trust is basically related to that of uncertainty. The latter relates to nonintentional events to come, to the "state of the world" in the future as the game theory puts it. Uncertainty can also relate to a person with whom one interacts. In the economic sphere, trust is crucial as the partners of an exchange have often divergent interests. Up to what point is the behaviour of others foreseeable? Is it not likely that our perception will be deceived by incompetence, trick or dishonesty?
Subjects / Keywords
Relations between economy and society; Social embedding; Economic exchange; Trust; Rapports entre économies et société; Encastrement social; Echanges économiques; Confiance

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    La sociologie économique et la socialisation des relations marchandes 
    Cusin, François (2012-06) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    La sociologie économique et la socialisation des relations marchandes 
    Cusin, François (2006) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Donner le goût du risque : mise en oeuvre et usages de dispositifs de promotion de "l'esprit d'entreprise" dans les établissements scolaires français 
    Rozier, Sabine (2013-06) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Discussions de la co-construction de la légitimité organisationnelle : comment l'entreprise (ré)concilie l'économique et le social dans les relations avec ses parties prenantes ? 
    Ramonjy, Dimbi (2005) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Apprenons leur l'esprit d'entreprendre : Les relations entreprises / école 
    Rozier, Sabine (2007) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo