• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Le paradigme du don : critique ou leçon de management ?

Alter, Norbert (2011), Le paradigme du don : critique ou leçon de management ?, Réalités industrielles, p. 46-51

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2011
Journal name
Réalités industrielles
Publisher
Annales des mines
Pages
46-51
Metadata
Show full item record
Author(s)
Alter, Norbert
Abstract (FR)
L’adaptation des entreprises au changement repose largement sur des micro-initiatives prises par les opérateurs. La production de cette ingéniosité collective s’interprète selon la théorie du don et du contre-don. En termes de management, elle représente un défi essentiel pour les entreprises : savoir tirer parti de cette activité non rémunérée (ce « don »), au travers notamment d’une véritable reconnaissance de sa valeur. Actuellement, pour des raisons plus culturelles qu’économiques, les directions des entreprises ne parviennent souvent pas à «recevoir» ce don, parce que celui-ci suppose de savoir donner à son tour.
Abstract (EN)
Adapting firms to change relies heavily on the small initiatives taken by operatives in the field or on the line. A group ingenuity is thus produced that can be interpreted in the light of the theory of gift-giving, whence a major issue for management: how to take advantage of unremunerated activities (“gifts”), in particular by recognizing their value? For reasons more cultural than economic, a firm’s management often fails to “receive” such gifts because the reception implies knowing how to give something back.
Subjects / Keywords
don; Contre-don; Relations sociales
JEL
A14 - Sociology of Economics
M54 - Labor Management
M12 - Personnel Management; Executives; Executive Compensation

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Don, ingratitude et management : suicide et désengagement au travail 
    Alter, Norbert (2011) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    1968-2008 : Du sociologue critique à la critique sociologique 
    Alter, Norbert (2008) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Don et échange social 
    Alter, Norbert (2012) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Donner et prendre : la coopération en entreprise 
    Alter, Norbert (2009) Ouvrage
  • Thumbnail
    Le gestion paradoxale. L'incapacité à recevoir le don des salariés 
    Alter, Norbert (2010) Chapitre d'ouvrage
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo