• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Aide
  • Connexion
  • Langue 
    • Français
    • English
Consulter le document 
  •   Accueil
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • Consulter le document
  •   Accueil
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • Consulter le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afficher

Toute la baseCentres de recherche & CollectionsAnnée de publicationAuteurTitreTypeCette collectionAnnée de publicationAuteurTitreType

Mon compte

Connexion

Enregistrement

Statistiques

Documents les plus consultésStatistiques par paysAuteurs les plus consultés
Thumbnail

Forecasting world and regional air traffic in the mid-term (2025): An econometric analysis of air traffic determinants using dynamic panel-data models

Chevallier, Julien; Chèze, Benoît; Gastineau, Pascal (2011), Forecasting world and regional air traffic in the mid-term (2025): An econometric analysis of air traffic determinants using dynamic panel-data models, 60e Congrès AFSE, 2011-09, Paris (Nanterre), France

Voir/Ouvrir
Air_traffic.PDF (769.5Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
2011
Titre du colloque
60e Congrès AFSE
Date du colloque
2011-09
Ville du colloque
Paris (Nanterre)
Pays du colloque
France
Pages
37
Métadonnées
Afficher la notice complète
Auteur(s)
Chevallier, Julien
Chèze, Benoît
Gastineau, Pascal
Résumé (EN)
This article proposes an econometric analysis of the demand for mobility in the aviation sector. The role played by different variables (GDP, jet-fuel prices, exogenous shocks, market maturity) on air traffic is estimated using dynamic panel-data modeling. GDP appears to have a positive influence on air traffic, whereas Jet-Fuel prices have a non-linear effect on air traffic. Our analysis shows that the magnitude of the influence of these air traffic determinants differs widely among regions. Then, we use our model to predict the evolution of air traffic until 2025. According to our main scenario, air traffic should be multiplied by a factor of two between 2008 and 2025 at the world level, corresponding to a yearly average growth rate of 4.7% (ranging from 3% in North America to 8% in China, at the regional level) expressed in RTK.
Mots-clés
Air Traffic Determinants; Dynamic Panel Data; Forecasting
JEL
C01 - Econometrics
C32 - Time-Series Models; Dynamic Quantile Regressions; Dynamic Treatment Effect Models; Diffusion Processes; State Space Models
Q43 - Energy and the Macroeconomy
Q54 - Climate; Natural Disasters and Their Management; Global Warming

Publications associées

Affichage des éléments liés par titre et auteur.

  • Vignette de prévisualisation
    Forecasting world and regional aviation Jet-Fuel demands to the mid term (2025) 
    Chevallier, Julien; Chèze, Benoît; Gastineau, Pascal (2011-09) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Will technological progress be sufficient to effectively lead the air transport to a sustainable development in the mid-term (2025)? 
    Chèze, Benoît; Chevallier, Julien; Gastineau, Pascal (2013-01) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Air traffic energy efficiency differs from place to place : new results from a macro-level approach 
    Chèze, Benoît; Gastineau, Pascal; Chevallier, Julien (2012-03) Document de travail / Working paper
  • Vignette de prévisualisation
    Emissions Compliances and Carbon Prices under the EU ETS: A Country Specific Analysis of Industrial Sectors 
    Chèze, Benoît; Chevallier, Julien; Alberola, Emilie (2009) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    On the volatility-volume relationship in energy futures markets using intraday data 
    Chevallier, Julien; Sévi, Benoît (2012-11) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Tél. : 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo