• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • LAMSADE (UMR CNRS 7243)
  • LAMSADE : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • LAMSADE (UMR CNRS 7243)
  • LAMSADE : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Évaluation de la qualité d’un processus métier à l’aide d’informations issues de réseaux informels

Grim-Yefsah, Malika; Rosenthal-Sabroux, Camille; Thion-Goasdoué, Virginie (2010), Évaluation de la qualité d’un processus métier à l’aide d’informations issues de réseaux informels, Ingénierie des systèmes d'information, 15, 6, p. 63-83. http://dx.doi.org/10.3166/isi.15.6.63-83

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2010
Journal name
Ingénierie des systèmes d'information
Volume
15
Number
6
Publisher
Lavoisier
Pages
63-83
Publication identifier
http://dx.doi.org/10.3166/isi.15.6.63-83
Metadata
Show full item record
Author(s)
Grim-Yefsah, Malika cc
Rosenthal-Sabroux, Camille
Thion-Goasdoué, Virginie
Abstract (FR)
Nous nous intéressons dans cet article à la phase de réversibilité d’un processus métier de gestion de projet externalisé. Nous évaluons une partie de sa qualité : sa robustesse par rapport au risque de perte de connaissance des personnes impliquées dans le processus. Pour cela, nous nous appuyons sur le paradigme Goal-Question-Metric proposant une démarche de gestion de la qualité pour définir des métriques d’évaluation permettant de répondre en partie au besoin opérationnel. Les métriques que nous proposons utilisent des informations issues de l’analyse des réseaux informels sous-jacents aux tâches du processus métier ; ceci permet de tenir compte de la connaissance tacite des personnes. Nous discutons ensuite de quelques perspectives métier en nous appuyant sur les résultats de cette évaluation.
Abstract (EN)
We consider the business process of the reversibility stage in an outsourced IT project management. We evaluate a facet of its quality: its robustness w.r.t. the risk of loosing (tacit) knowledge of the persons implied in the process. Based on the Goal-Question-Metric paradigm, we propose an approach for the definition of quality metrics covering the given operational requirements. The metrics we define take tacit knowledge into account, using information from the structural analysis of an informal network (which is a kind of social network).
Subjects / Keywords
réversibilité; robustesse; métrique d’évaluation de qualité; processus métier; gestion de projet externalisé; connaissance tacite; business process; reversibility; quality metrics; tacit knowledge; robustness evaluation; outsourced IT project management

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Evaluation d’un système d’information et de connaissance - De l’importance de la prise en compte de la connaissance 
    Arduin, Pierre-Emmanuel; Doan, Quang Minh; Grigori, Daniela; Grim-Yefsah, Malika; Grundstein, Michel; Negre, Elsa; Rosenthal-Sabroux, Camille; Thion-Goasdoué, Virginie (2012) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Using information of an informal network to evaluate business process robustness 
    Grim-Yefsah, Malika; Rosenthal-Sabroux, Camille; Thion-Goasdoué, Virginie (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Changing provider in an outsourced information system project. Good Practices for Knowledge Transfer 
    Grim-Yefsah, Malika; Rosenthal-Sabroux, Camille (2011) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    A first step towards evaluating business process quality using a structural analysis of a social network 
    Rosenthal-Sabroux, Camille; Thion-Goasdoué, Virginie (2010) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    OTM : une méthode de transfert des connaissances lors d’une externalisation informatique 
    Rosenthal-Sabroux, Camille; Grundstein, Michel; Yefsah, Malika Grim (2011) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo