• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Évaluation de la qualité d’un processus métier à l’aide d’informations issues de réseaux informels

Thumbnail
Date
2010
Dewey
Systèmes d'information
Sujet
réversibilité; robustesse; métrique d’évaluation de qualité; processus métier; gestion de projet externalisé; connaissance tacite; business process; reversibility; quality metrics; tacit knowledge; robustness evaluation; outsourced IT project management
Journal issue
Ingénierie des systèmes d'information
Volume
15
Number
6
Publication date
2010
Article pages
63-83
Publisher
Lavoisier
DOI
http://dx.doi.org/10.3166/isi.15.6.63-83
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/6584
Collections
  • LAMSADE : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Grim-Yefsah, Malika
Rosenthal-Sabroux, Camille
Thion-Goasdoué, Virginie
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Nous nous intéressons dans cet article à la phase de réversibilité d’un processus métier de gestion de projet externalisé. Nous évaluons une partie de sa qualité : sa robustesse par rapport au risque de perte de connaissance des personnes impliquées dans le processus. Pour cela, nous nous appuyons sur le paradigme Goal-Question-Metric proposant une démarche de gestion de la qualité pour définir des métriques d’évaluation permettant de répondre en partie au besoin opérationnel. Les métriques que nous proposons utilisent des informations issues de l’analyse des réseaux informels sous-jacents aux tâches du processus métier ; ceci permet de tenir compte de la connaissance tacite des personnes. Nous discutons ensuite de quelques perspectives métier en nous appuyant sur les résultats de cette évaluation.
Abstract (EN)
We consider the business process of the reversibility stage in an outsourced IT project management. We evaluate a facet of its quality: its robustness w.r.t. the risk of loosing (tacit) knowledge of the persons implied in the process. Based on the Goal-Question-Metric paradigm, we propose an approach for the definition of quality metrics covering the given operational requirements. The metrics we define take tacit knowledge into account, using information from the structural analysis of an informal network (which is a kind of social network).

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.