• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

De l’art contemporain dans les musées d’art classique ? Une analyse de la perception des visiteurs

Larceneux, Fabrice; Krebs, Anne; Caro, Florence (2010), De l’art contemporain dans les musées d’art classique ? Une analyse de la perception des visiteurs. https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/5969

View/Open
cahier-15- DRM - Art contemporain - art classique.pdf (518.9Kb)
Type
Document de travail / Working paper
Date
2010
Publisher
Université Paris-Dauphine
Series title
Cahiers de recherche DRM
Series number
2010-15
Published in
Paris
Metadata
Show full item record
Author(s)
Larceneux, Fabrice
Krebs, Anne
Caro, Florence
Abstract (FR)
Aujourd’hui mues par une volonté constante d’élargir leur public, de moderniser leur image et de faire face à une concurrence accrue, de grandes institutions d’art classique explorent la pertinence de stratégies différenciantes, hors de leur champ d’action usuel, par des extensions de gamme innovantes. L’introduction de l’art contemporain dans un musée d’art ancien en constitue un bon exemple. Cette étude de cas se propose d’explorer l’effet d’une exposition temporaire d’œuvres d'art contemporain au sein des collections permanentes du musée du Louvre. 91 entretiens de visiteurs permettent ainsi d’identifier les conditions de réussite de telles innovations sur les visiteurs selon leur familiarité au musée et leur expertise en art contemporain.
Abstract (EN)
Today, classical art institutions are highly involved in finding a new way to enlarge their public and to modernize their brand image as they are stressed by a extensive competition. As a result, they explore how relevant would be to implement new strategies showing to their public new art works, beyond their core business. This research is a case study on a temporary exhibition inside the permanent collections of the Musee du Louvre. 91 interviews were conducted to assess the reaction of visitors to what we call this display extension of art works, according the familiarity with the Louvre and the expertise in contemporary art.
Subjects / Keywords
Innovation; extension de gamme,; art contemporain,; musée d’art,; expositions temporaires; visiteurs; consommateurs; médiation culturelle; Innovation; display extension; contemporary art; art museums; temporary exhibitions; consumers; cultural mediation
JEL
M31 - Marketing
Z11 - Economics of the Arts and Literature

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    The reaction of visitors to contemporary art in a classical art institution: A Louvre museum case study 
    Caro, Florence; Krebs, Anne; Larceneux, Fabrice (2016) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Quelles expositions d’art pour les enfants ? Etude de cas et recommandations marketing 
    Caro, Florence; Debenedetti, Stéphane; Krebs, Anne (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    "I'd rather play than look at statues" : the experiences of children with art works and interactive devices at an art exhibition 
    Debenedetti, Stéphane; Caro, Florence; Krebs, Anne (2009) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Visite occasionnelle du musée d’art et confort de visite : le rôle des compagnons 
    Debenedetti, Stéphane (2003) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Des artisans d’art aux artisanes d’art‪. Ce que le genre fait aux métiers d’art indépendants 
    Jourdain, Anne (2017) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo