• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Réactance psychologique et confiance : le refus de l'engagement et les limites du marketing relationnel

Thumbnail
View/Open
darpy_prim.PDF (297.2Kb)
Date
2006
Dewey
Marketing
Sujet
trust; commitment refusal; relationship marketing; Psychological reactance; confiance; refus d'engagement; marketing relationnel; Réactance psychologique
JEL code
M.M3.M31
Conference name
XXIIème Congrès AFM
Conference date
05-2006
Conference city
Nantes
Conference country
France
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/5949
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Darpy, Denis
1032 Dauphine Recherches en Management [DRM]
Prim-Allaz, Isabelle
88676 COACTIS [COACTIS]
Type
Communication / Conférence
Item number of pages
28
Abstract (FR)
Le marketing relationnel suppose l’engagement de la part des consommateurs. Cet engagement repose sur la confiance entre les consommateurs et leur prestataire. Or il peut exister un refus d’engagement du fait de la réactance psychologique sans que cela ne se traduise nécessairement par une perte de confiance. Cet article évalue les interactions éventuelles entre confiance et réactance psychologique sur l’engagement du consommateur. L’analyse prend appui sur une étude qualitative dans le domaine de la santé.
Abstract (EN)
Relationship marketing makes an implicit assumption : customers are committed. This commitment is based on the existing trust between the customer and the service provider. However, customers may reject commitment, because of psychological reactance, without any loss of trust. This article considers potential interactions between trust and psychological reactance. The empirical analysis is developed in the health sector.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.