• français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Analyse de discours et trajectoire d’apprentissage : l’enseignement de la conduite routière dans une auto-école d’insertion

Thumbnail
Date
2010
Dewey
Interaction sociale
Sujet
psychologie du développement
Conference country
FRANCE
Book title
Colloque international "Actes éducatifs et de soins, entre éthique et gouvernance"
Author
Tardif, Julien
Publisher
Université Nice-Sophia Antipolis
Year
2010
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/5736
Collections
  • IRISSO : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Carcassonne, Marie
Servel, Laurence
Type
Communication / Conférence
Item number of pages
15
Abstract (FR)
Le travail de moniteurs d’une auto-école s’adressant à des publics en difficulté dans le cadre d’une association d’insertion est ici étudié. La façon dont les professionnels se représentent les publics précaires peut être mise en lien de manière dialogique avec certaines approches développées en sciences sociales, en particulier en psychologie du développement. Notre approche laisse de côté ce que disent les moniteurs sur leur activité pour se centrer sur l’analyse du travail en train de se faire : le travail social est saisi en suivant les mouvements du discours et de l’action à partir des données verbales et non verbales. La conception en actes de l’insertion qui se dégage de l’analyse insiste sur les potentialités des individus plus que sur leurs manques, en particulier par le biais de la mise en mots d’une trajectoire d’apprentissage
Abstract (EN)
The work of instructors of a driving school (of an insertion association) addressing public in trouble is studied here. The way the professionals represent themselves the precarious public can be put in link in a dialogical way with certain approaches developed in social sciences, in particular in psychology of the development. Our approach leaves aside what say instructors(on their activity to centre on the job analysis being made: the social work is seized by following the movements of the speech and the action from the verbal and not verbal data. The conception in acts of the insertion which gets free of the analysis insists on the potentialities of the individuals more than on their lacks, in particular by means of the stake in words of a trajectory of apprenticeship.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.