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Un modèle de Management de système d'information transposé d'un modèle de Knowledge Management

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publi819.pdf (121.9Kb)
Date
2007
Publisher city
Paris
Publisher
Université Paris-Dauphine
Dewey
Direction d'entreprise
Sujet
Numerical Information System (NIS); Information System (IS); Model for Global Information Management within the Enterprise (MGIME); Knowledge Management System (KMS); Model for Global Knowledge Management within the Enterprise (MGKME); UP; UML; Système d’Information Numérique (SIN); Système d’Information (SI); Modèle Global du Management de l’Information dans l’entreprise (MGIME); Système de Knowledge Management (KMS); Knowledge Management (KM); Modèle Global du Knowledge Management dans l’entreprise (MGKME)
JEL code
M15
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/4758
Collections
  • LAMSADE : Publications
Metadata
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Author
Rosenthal-Sabroux, Camille
Grundstein, Michel
Type
Document de travail / Working paper
Item number of pages
12
Abstract (FR)
Dans la plupart des définitions du Système d’Information (SI), l’Homme n'est pas considéré comme un composant du système. Dans ce document nous présentons brièvement un Modèle Global de Knowledge Management pour l’Entreprise (MGKME) centré sur l'Homme dans son environnement sociotechnique. Nous suggérons une transposition de ce modèle au Système d’Information sous forme d'un Modèle Global de Management de l’Information pour l’Entreprise (MGIME). Cette transposition induit une démarche d'Ingénierie des Systèmes d’Information Numérique (SIN) prenant en compte l'Homme tout à la fois comme utilisateur et composant du système. Cela conduit à mettre en lumière deux axes de recherche: (i) Comment concevoir un SI qui intègrerait l’homme en tant qu’utilisateur et composant du système ? (ii) Comment utiliser une démarche d'Ingénierie des Systèmes d’Information Numériques comme un des facteurs amplificateur du processus d’apprentissage organisationnel ?
Abstract (EN)
The definition of Information System do not consider individual as a component of the Information System. In this paper we present the Model for Global Knowledge Management within the Enterprise (MGKME) that has been conceived in order to serve as a referential for Knowledge Management Systems in enterprise. Then we suggest a transposition of this model to Information System: A Global Model for Information Management within the Enterprise (MGIME). This transposition induces an approach to design a Numerical Information System (NIS). This approach leads to highlight two axis of research: (i) How to consolidate the concept of Information System considering individuals as users and components of the system; and (ii) How to use Information System as one of the factors enabling organizational learning processes.

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