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La présence humaine sur les sites marchands : une recherche exploratoire pour l’élaboration d’une typologie de consommateurs

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CR 2010-02.pdf (101.7Kb)
Date
2010
Alternative titles
Human Presence on shopping websites : an exploratory research for a consumer typology
Dewey
Marketing
Sujet
présence; communauté en ligne; motivations de shopping; foule; site Internet marchand; presence; on-line community; shopping motivation; crowd; e-commerce website
JEL code
D12; L81; M31
Conference name
Congrès de l'AFM
Conference date
05-2010
Conference city
Le Mans-Angers
Conference country
France
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/4686
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Brial, Bérangère
Type
Communication / Conférence
Item number of pages
21
Abstract (FR)
Comme dans les magasins, la présence humaine (la foule, les vendeurs) a une influence sur les clients des sites marchands. Cette recherche met en évidence trois types de consommateurs selon l’intensité de leur perception et leur caractérisation de la présence humaine en ligne. Chaque type se définit en fonction de ses opinions sur Internet, ses motivations de shopping en ligne et son comportement communautaire. Cet article a un intérêt heuristique pour les managers et les chercheurs : il leur permet d’enrichir leur compréhension des comportements d’achat et des vecteurs de confiance en ligne.
Abstract (EN)
As in shops, human presence (crowd, salesmen) has an influence on e-commerce website visitors. This study shows that e-commerce shoppers can be divided into three groups according to how they perceive and describe the on-line human presence. Each group is defined by its members on-line shopping motivations, community behavior and opinion on internet. This article has an heuristic interest for managers and researchers. It allows them to better understand on-line shopping behaviors and trust building.

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