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Communication financière sur les sites Internet des groupes cotés français

Oxibar, Bruno (2010), Communication financière sur les sites Internet des groupes cotés français, 31e Congrès de l'Association francophone de comptabilité, 2010-05, Nice, France

Type
Communication / Conférence
External document link
http://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00479489/fr/
Date
2010
Conference title
31e Congrès de l'Association francophone de comptabilité
Conference date
2010-05
Conference city
Nice
Conference country
France
Pages
51
Metadata
Show full item record
Author(s)
Oxibar, Bruno
Abstract (FR)
L’utilisation d’Internet pour la communication financière des émetteurs a fait l’objet d’études académiques dans les pays anglo-saxons et a donné lieu, tant au plan international que français, à intervention de la part des régulateurs afin d’encadrer ces pratiques. Après avoir établi le panorama des études et de la réglementation, cette étude vise, tout d’abord, à évaluer le cadre réglementaire français. Ensuite, est décrite la réalité de la communication financière sur Internet des groupes représentant les premières capitalisations françaises. Des facteurs explicatifs de ces pratiques sont également discutés. Finalement, cette recherche conduit à constater une homogénéité des pratiques de diffusions financières sur Internet des entreprises étudiées.
Abstract (EN)
Financial reporting on the Internet has been discussed in several studies from overseas. At the same time, French and international regulators tried to control these practices. This study proceeds to the valuation of the French standards dealing with corporate financial reporting on the Internet. Then we examine the use of the Internet for the disclosure of financial information by the 40 biggest French companies. Furthermore, our study attempts to identify the variables that could have some influence on the reporting practices of those companies. Finally, we conclude to an homogeneity of the presentation and content of corporate financial information disclosed on the Internet by the companies studied.
Subjects / Keywords
transparency-regulation; financial disclosure; directive transparence - réglementation; Internet; information financière
JEL
M10 - General
M41 - Accounting

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