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Légitimation et communication sociétale : le cas Péchiney

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Date
2010
Dewey
Gestion des entreprises
Sujet
théorie de la légitimité; Information sociétale; théorie du media agenda-setting; Media agenda-setting theory; Legitimacy theory; Social disclosure
JEL code
M10; M41; M49
Journal issue
Management International
Volume
14
Number
2
Publication date
2010
Article pages
69-82
Publisher
Centre d'études en administration internationale, École des hautes études commerciales
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/4412
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
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Author
Déjean, Frédérique
Oxibar, Bruno
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
Cet article consiste en une étude des pratiques de communication sociétale du groupe Péchiney au cours de la seconde moitié du 20e siècle. Nous nous interrogeons sur les déterminants d’une telle diffusion. Le cadre théorique mobilisé est la théorie de la légitimité : nous considérons la communication sociétale telle une stratégie de légitimation. A l’aide de la théorie du media agenda-setting, nous proposons également une mesure de la pression de l’opinion publique. Nos résultats montrent en particulier qu’un des objectifs de la communication sociétale est de répondre aux attentes de la société civile.
Abstract (EN)
This paper consists in a longitudinal study of corporate social disclosure (CSD) practices of Pechiney during the second part of the XXth century. The research aims at identifying the determinants of such practices. The objective is to understand the motivations of companies in disclosing non financial information. Our theoretical framework is derived from legitimacy theory. We argue that CSD can be considered as a legitimation strategy and we document the link between CSD practices and public’s concern.. Based on media agenda-setting theory, we suggest a measure of public pressure. Our results show that CSD is a means used by firms to inform its stakeholders and also to manage public impressions.

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