• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Une variable médiatrice du report d’achat : la procrastination

Darpy, Denis (1997), Une variable médiatrice du report d’achat : la procrastination, XIIIème Congrès de l'AFM, 1997-05, Toulouse, France

View/Open
CR255.pdf (480.0Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
1997
Conference title
XIIIème Congrès de l'AFM
Conference date
1997-05
Conference city
Toulouse
Conference country
France
Pages
24
Metadata
Show full item record
Author(s)
Darpy, Denis
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Le report d'achat, fréquent chez le consommateur, est abordé sous l'angle de la non-réalisation des intentions d'achats en temps voulu. Ce phénomène perturbe les études de marchés, alors que les modèles de comportement du consommateur supposent une relation sans modérateur entre l'intention et le comportement. Après un état de l'art de la recherche en marketing sur le décalage entre intentions et comportement, la procrastination, « le report conscient d'un achat planifié », est proposée comme variable explicative du report d'achat. Une revue de littérature en psychologie met en évidence qu'il s'agit d'un trait de personnalité, en présentant ce que le procrastinateur reporte, comment il reporte, pourquoi et comment met-il fin à son indécision? Un cadre conceptuel est proposé en conclusion pour expliquer pourquoi la vitesse de réalisation des intentions diffère entre individus.
Abstract (EN)
While delayed purchase is common with consumers, classical consumer behavior models don't explain why some consumers are enacting their purchase intentions faster than others. Delayed purchase is not totally captured through statistics oriented research. This article proposes to consider two new concepts : the speed of enactment of an intention, and the procrastination of the consumer. The article defines the procrastination in consumer behavior and reports major findings in psychology to draw the portrait of the procrastinator. It is then suggested to consider functional and dysfunctional procrastination to qualify various delayed purchase situations as well as the procrastinability of the task. It is then concluded that major researchs should be conducted to enhance performance of promotions under deadlines.
Subjects / Keywords
Comportement du consommateur; Report d'achat; Décision d'achat; Procrastination
JEL
D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Le report d’achat expliqué par le trait de procrastination et le potentiel de procrastination 
    Darpy, Denis (2002-06) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Importance de la procrastination dans le processus de décision d'achat. Approche sémiotique et mesure 
    Darpy, Denis (2000) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Un cadre d’analyse du processus de vieillissement et de son influence sur le comportement d’achat du consommateur âgé 
    Guiot, Denis (2006) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Le rôle de variables psychologiques individuelles dans un cadre relationnel 
    Prim-Allaz, Isabelle; Darpy, Denis (2007) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Rupture de la relation commerciale et comportement d'achat: une application des réseaux de neurones artificiels 
    Desmet, Pierre; Macé, Sandrine (1996) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo