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Le regret chez le consommateur : un état de l’art

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CR310.pdf (215.1Kb)
Date
2003
Publisher city
Paris
Publisher
Université Paris-Dauphine
Collection title
Cahiers DMSP
Collection Id
310
Dewey
Marketing
Sujet
cognitive dissonance; post-purchase evaluation; dissonance cognitive; évaluation post-achat; satisfaction; regret
JEL code
M31; D11
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/4260
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
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Author
Delacroix, Eva
Type
Document de travail / Working paper
Item number of pages
27
Abstract (FR)
Le regret est une émotion qui a fait l’objet de nombreuses recherches dans des disciplines aussi variées que la psychologie sociale, l’économie et le marketing. Les travaux dans ces trois disciplines ont permis d’une part de conceptualiser et de définir cette émotion, et d’autre part d’en déterminer les antécédents, les modérateurs et les conséquences. Nous proposons de résumer l’ensemble de ces travaux sur le regret, dans le but de développer un cadre conceptuel de l’expérience de regret chez le consommateur. Nous insistons également sur la nécessité d’introduire de façon systématique le regret dans les modèles d’évaluation post-achat.
Abstract (EN)
Regret has been studied in several fields: Economics, Psychology and Marketing. On the one hand, these studies have contributed to the conceptualisation and definition of regret, and on the other hand, they have provided useful information on the antecedents and consequences of the emotional experience of regret. In the present paper, we intend to summarize the literature on regret in order to develop a conceptual framework of consumer regret. We insist on the fact that it is necessary to integrate regret in post-purchase evaluation models.

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