• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Les déterminants de la confiance du consommateur lors d’un achat sur un site marchand : proposition d’un cadre conceptuel préliminaire

Chouk, Inès; Perrien, Jean (2003), Les déterminants de la confiance du consommateur lors d’un achat sur un site marchand : proposition d’un cadre conceptuel préliminaire, in Association française de marketing, XIXème congrès international de l'Association Française du Marketing : actes. Volume 1, Association française de marketing, p. 581-593

View/Open
CR318.pdf (183.4Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
2003
Conference title
XIXe congrès international de l'Association Française de Marketing
Conference date
2003-05
Conference city
Tunis
Conference country
Tunisie
Book title
XIXème congrès international de l'Association Française du Marketing : actes. Volume 1
Book author
Association française de marketing
Publisher
Association française de marketing
Number of pages
607
Pages
581-593
Metadata
Show full item record
Author(s)
Chouk, Inès
Perrien, Jean
Abstract (FR)
L’objet de cette communication est de proposer un cadre conceptuel préliminaire permettant d’identifier les déterminants de la confiance dans le contexte d’un achat sur Internet. Pour ce faire, une revue synoptique des conceptualisations de la confiance en marketing est d’abord présentée. Un modèle conceptuel préliminaire de la confiance du consommateur lors d’un achat en ligne est ensuite proposé. Ce modèle puise ses fondements notamment dans la littérature en marketing et en commerce électronique. Trois types de déterminants de la confiance ont été identifiés : des facteurs liés au site web, des facteurs liés au marchand et des facteurs liés au consommateur.
Abstract (EN)
Through this paper, we propose a preliminary theoretical framework to understand consumer’s trust determinants within the context of purchasing on Internet. First, we present a synoptical literature overview of trust conceptualisation in the marketing literature. Then, we propose a preliminary conceptual framework mainly drawn from marketing and electronic commerce literature. Three types of trust determinants were identified: site linked variables, web merchant linked variables and individual variables.
Subjects / Keywords
web merchant; web site; electronic commerce; Consumer trust; site web; commerce électronique; consommateurs; Confiance
JEL
D11 - Consumer Economics: Theory
L86 - Information and Internet Services; Computer Software

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Proposition d'un modèle conceptuel de la confiance du consommateur vis-à-vis d'un marchand électronique : une approche par le rôle des tiers 
    Chouk, Inès; Perrien, Jean (2004) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    Déterminants de la confiance du consommateur vis-à-vis d’un marchand Internet non familier : une approche par le rôle des tiers 
    Chouk, Inès; Perrien, Jean (2006) Document de travail / Working paper
  • Thumbnail
    La confiance du consommateur vis-à-vis d’un marchand Internet : proposition d’une échelle de mesure 
    Chouk, Inès (2005) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Les déterminants de la confiance en marketing : Panorama, questions en suspens et pistes de recherche 
    Chouk, Inès; Perrien, Jean (2003) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Les déterminants de la dépréciation du goodwill : proposition d'un cadre d'analyse 
    Bouden, Inès; Ramond, Olivier; Paugam, Luc (2011) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo