• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Aide
  • Connexion
  • Langue 
    • Français
    • English
Consulter le document 
  •   Accueil
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • Consulter le document
  •   Accueil
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • Consulter le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afficher

Toute la baseCentres de recherche & CollectionsAnnée de publicationAuteurTitreTypeCette collectionAnnée de publicationAuteurTitreType

Mon compte

Connexion

Enregistrement

Statistiques

Documents les plus consultésStatistiques par paysAuteurs les plus consultés
Thumbnail

Incentives and Disincentives of Using Internet as an In-home Shopping Tool: an Empirical Study on French Customers

Costes, Yseulys (1999), Incentives and Disincentives of Using Internet as an In-home Shopping Tool: an Empirical Study on French Customers. https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/4200

Voir/Ouvrir
CR277.pdf (75.09Kb)
Type
Document de travail / Working paper
Date
1999
Éditeur
Université Paris-Dauphine
Titre de la collection
Cahiers DMSP
Numéro dans la collection
277
Ville d’édition
Paris
Pages
13
Métadonnées
Afficher la notice complète
Auteur(s)
Costes, Yseulys
Résumé (FR)
Cet article s’appuie sur une étude qualitative menée auprès d’utilisateurs français d’Internet visant à déterminer les freins et les moteurs à l’utilisation d’Internet comme outil d’achat à distance. Six facteurs moteurs sont analysés : un formidable outil de présélection, un moyen de trouver le meilleur prix dans le monde entier, la possibilité de faire du shopping sans subir la pression du vendeur, une façon de trouver des produits rares, un outil efficace pour accéder à une offre sans cesse mise à jour. Neufs freins sont également présentés : les problèmes liés à la sécurité des paiements, le manque d’interactivité, le coût des communications téléphoniques, le sentiment de solitude des utilisateurs d’Internet, le peu de stimulation sensorielle, les prix et les délais de livraison, les risques de changes, les garanties légales et les doutes quant à la fiscalité appliquée. Dans chacun des cas, des recommandations et/ou des suggestions sont faites afin de tirer profit des facteurs moteurs ou de résoudre les difficultés soulevées par les freins.
Résumé (EN)
This paper is based on a qualitative study carried out among French Internet users with a view to determining the incentives and disincentives of using the Internet as an in-home shopping tool. Six incentives are examined: the Internet as an outstanding pre-selection tool, as a means for finding the best prices worldwide, the possibility of browsing without being pressurized into buying, a way to find new, fashionable or rare products, a time-effective tool and access to a constantly up-dated offer. Nine contrasting disincentives are also studied: payment security problems, the lack of interactivity, telephone costs, the loneliness of Internet users, the poverty of sense stimuli, delivery prices and delay, foreign exchange risks, legal guarantees and fiscal misunderstandings. In each case, recommendations and/or suggestions are made for taking advantage of perceived incentives or for dealing with perceived disincentives.
Mots-clés
Internautes français; Comportement des internautes; Outil d’achat à distance; French Internet users; Internet users behaviors; Internet; In-home shopping tool
JEL
M31 - Marketing
L86 - Information and Internet Services; Computer Software

Publications associées

Affichage des éléments liés par titre et auteur.

  • Vignette de prévisualisation
    Explaining the balance between publications and patents as outputs from public-private collaborative R&D: An empirical study on French data 
    Goddard, John Gabriel; Isabelle, Marc (2007) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    Contribution of aggregate and sectoral shocks to the dynamics of inventories : an empirical study with french and american data 
    Jacques, Jean-François; Salem, Mélika Ben (1999-03) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Voluntary Financial Disclosure, Introduction of IFRS and the Setting of a Communication Policy: an Empirical Test on SBF French Firms Using a Publication Score 
    de La Bruslerie, Hubert; Gabteni, Heger (2010) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    Goodwill and IAS/IFRS : an empirical study of French listed groups 
    Farjaudon, Anne-Laure; Fabre, Karine (2005) Communication / Conférence
  • Vignette de prévisualisation
    Strategic alignment: a performance tool (an empirical study of SMEs) 
    Jouirou, Nihel; Kalika, Michel (2004) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Tél. : 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo