
Recurrent Attempts to Renovate Management Control Revisited through a Simons' Perspective
Berland, Nicolas; Ponssard, Jean-Pierre; Saulpic, Olivier (2006-01), Recurrent Attempts to Renovate Management Control Revisited through a Simons' Perspective. https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/3143
View/ Open
Type
Document de travail / Working paperDate
2006-01Publisher
Ecole Polytechnique
Series title
Cahiers du Laboratoire d'EconométrieSeries number
2005-02Published in
Palaiseau
Pages
15
Metadata
Show full item recordAuthor(s)
Berland, NicolasDauphine Recherches en Management [DRM]
Ponssard, Jean-Pierre
Saulpic, Olivier
ESCP-EAP
Abstract (FR)
On propose de caractériser un système de pilotage et de contrôle à partir de trois dimensions: l'implication des managers, la spécificité des outils, la relation avec le système d'incitation. Cette caractérisation constitue une extension directe de la typologie introduite par Simons (1995) pour distinguer entre contrôle interactif et contrôle diagnostic. Les tentatives récurrentes pour rénover le contrôle de gestion suite aux critiques sévères formulées par Kaplan et Johnson (1987) sont alors re- examinées. Les approches du type contrôle stratégique ou le management par la valeur apparaissent respectivement comme représentatives soit du contrôle interactif soit du contrôle diagnostic. Le cadre proposé permet de bien rendre compte des forces et faiblesses de ce type d'approches toujours très en vogue auprès des entreprises.Abstract (EN)
Three dimensions characterize a management control system: the nature of the involvement of operational managers, the degree of customization of the underlying tools and the relationship with the compensation policy. This characterization further formalizes the distinction between diagnostic and interactive control systems introduced by Simons (1995). It provides an interesting framework to discuss the recurrent attempts to renovate management control that followed the severe criticism of Johnson and Kaplan (1987). In this framework, information systems based on a strategic vision of the activity are representative of interactive control while value based management systems such as EVA are representative of diagnostic control. The strengths and weaknesses of each approach are discussed using the proposed taxonomy as a theoretical grid.Subjects / Keywords
Diagnostic control; Interactive control; Incentives; Management devices; Contrôle interactif vs contrôle diagnostic; Coordination; Incitations; PilotageJEL
M40 - GeneralRelated items
Showing items related by title and author.
-
Berland, Nicolas; Ponssard, Jean-Pierre; Saulpic, Olivier (2005-09) Document de travail / Working paper
-
Creti, Anna; Kotelnikova, Alena; Meunier, Guy; Ponssard, Jean-Pierre (2018) Article accepté pour publication ou publié
-
Meunier, Guy; Monjon, Stéphanie; Ponssard, Jean-Pierre (2011) Chapitre d'ouvrage
-
Özbilgin, Mustafa; de Freitas, Maria Ester; Dameron, Stéphanie; Chanlat, Jean-François; Dupuis, Jean-Pierre (2013) Article accepté pour publication ou publié
-
Segal, Jean-Pierre (2009) Communication / Conférence