• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

La reculturation dans le processus de consommation : approche par le carré sémiotique d’ici/de là-bas

Dercourt, Virginie; Darpy, Denis (2008), La reculturation dans le processus de consommation : approche par le carré sémiotique d’ici/de là-bas, 24ème Congrès de l’AFM, 2008-05, Paris, France

Type
Communication / Conférence
Date
2008
Conference title
24ème Congrès de l’AFM
Conference date
2008-05
Conference city
Paris
Conference country
France
Metadata
Show full item record
Author(s)
Dercourt, Virginie
Centre d'Economie de l'Université Paris Nord [CEPN]
Darpy, Denis
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
La reculturation est un phénomène visible dans le processus de consommation des individus issus de groupes ethnoculturels minoritaires. Sur la base des contributions de Greimas et Courtés (1993) et de deux terrains qualitatifs, cet article est centré sur une analyse sémiotique de la reculturation par la consommation. Le carré sémiotique d’ici et de là-bas permet de rendre compte des mécanismes fondamentaux à l’œuvre et de montrer l’importance des produits, des marques et des lieux de consommation dans ce processus.
Abstract (EN)
Reculturation through consumption has become a visible trend among individuals belonging to ethnic groups in France. Building upon Greimas & Courtés (1993) contributions and qualitative research, this article is centered around a semiotic analysis of reculturation through consumption. The semiotic square from here / from there is developed to show how individuals are reclaiming their ethnic heritage through products, brands and retail outlets.
Subjects / Keywords
Héritage ethnique; Carré sémiotique; Comportement du consommateur; Reculturation
JEL
M31 - Marketing
J15 - Economics of Minorities, Races, Indigenous Peoples, and Immigrants; Non-labor Discrimination
M39 - Other

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Les facettes identitaires de la consommation le cas des cosmétiques chez les deuxièmes générations d'immigration 
    De Lassus, Christel; Silhouette-Dercourt, Virginie; Darpy, Denis (2013) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Se construire entre deux mondes : ethnicité dynamique et consommation des " deuxièmes générations " - l'exemple des cosmétiques 
    De Lassus, Christel; Silhouette-Dercourt, Virginie; Darpy, Denis (2012) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Re-discovery and re-interpretation of ethnic heritage: a semiotic exploration of French ethnic consumers’ reculturation process 
    Darpy, Denis; Dercourt, Virginie (2009) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    The cultural identity dimensions of shopping environments : an analysis of French second-generation ethnic consumers' discourse about their shopping experience 
    Darpy, Denis; Silhouette-Dercourt, Virginie (2010) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Semiotics and Cross-Cultural Ethnographic Consumption Studies 
    Silhouette-Dercourt, Virginie; De Lassus, Christel; Darpy, Denis (2012) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo