• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Une extension des effets des programmes de fidélité par les effets négatifs : application au secteur français de la téléphonie mobile

Pez, Virginie; Lunardo, Renaud (2008), Une extension des effets des programmes de fidélité par les effets négatifs : application au secteur français de la téléphonie mobile, 7th International Congress Marketing Trends, 2008-01, Venise, Italie

View/Open
Pez_Lunardo.pdf (167.0Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
2008
Conference title
7th International Congress Marketing Trends
Conference date
2008-01
Conference city
Venise
Conference country
Italie
Pages
24
Metadata
Show full item record
Author(s)
Pez, Virginie
Lunardo, Renaud
Abstract (FR)
Si les avantages des programmes de fidélité ont été abondamment développés dans la littérature, il est frappant de constater que les recherches existantes n’envisagent pas – ou très peu – le fait que ces derniers puissent avoir des effets négatifs sur le comportement du consommateur. Basée sur une double étude qualitative et quantitative conduite sur le secteur de la téléphonie mobile en 2007, cette recherche se propose d’étendre les effets possibles des programmes de fidélité en montrant que ces derniers peuvent aussi présenter des effets négatifs. Les résultats révèlent que ces programmes peuvent être générateurs d’émotions négatives, dont les conséquences sont susceptibles de se manifester sous la forme de comportements extrêmes de fuite vers la concurrence (churn externe). Les programmes de fidélité provoqueraient alors des comportements inverses à ceux qu’ils sont censés encourager.
Abstract (EN)
Loyalty programs have been the object of a growing interest in the area of marketing. However, it is quite surprising that there is no generally accepted theoretical or empirical research that study how these programs could elicit negative effects over consumer behavior. Using a two-step method, qualitative and quantitative, conducted in the phone sector in 2007, the research explores the potential negative effects of loyalty programs.Results indicate that loyalty programs can generate negative emotions, resulting in extreme behaviors, such as shunning the operator a direct competitor. This demonstrated that loyalty programs are apt to encourage behaviors that oppose the ones they actually should.
Subjects / Keywords
Programmes de fidélité; mobile communications; churn; negative emotions; Loyalty programs; téléphonie mobile; churn; émotions négatives
JEL
L63 - Microelectronics; Computers; Communications Equipment
M31 - Marketing
D11 - Consumer Economics: Theory

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Negative effects of loyalty programs : An empirical investigation on the French Mobile Phone sector 
    Pez, Virginie (2008) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Quand les programmes de fidélité génèrent de l’insatisfaction client : identification des générateurs par la Méthode des Incidents Critiques dans un contexte français 
    Pez, Virginie (2010) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    La justice perçue comme condition d’efficacité des programmes de fidélité : une double étude qualitative et quantitative 
    Pez, Virginie (2009) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Programmes de fidélité et réactance psychologique du consommateur : Une étude qualitative exploratoire 
    Pez, Virginie (2008-11) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    An extensive comparison of 0-1 linear programs for the daily satellite mission planning 
    Gabrel, Virginie (2008) Chapitre d'ouvrage
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo