
Communication sociétale et capital-marque
Parguel, Béatrice; Benoît-Moreau, Florence (2007-03), Communication sociétale et capital-marque, 23ième congrès de l'Association Française de Marketing, 2007-05, Aix-les Bains, France
View/ Open
Type
Communication / ConférenceDate
2007-03Conference title
23ième congrès de l'Association Française de MarketingConference date
2007-05Conference city
Aix-les BainsConference country
FranceMetadata
Show full item recordAbstract (FR)
Différents travaux sur la Responsabilité Sociale des Entreprises (RSE) montrent que les consommateurs perçoivent plus favorablement les entreprises agissant de manière responsable, mais n'étudient pas spécifiquement les effets de la communication sociétale et de ses caractéristiques sur le capital-marque. Dans cette recherche, des hypothèses sont formulées à partir du cadre conceptuel du capital-marque proposé par Keller (1993) et testées expérimentalement. Les résultats montrent que la communication sociétale renforce le capital-marque, et que trois autres facteurs interviennent : la sensibilité sociétale des consommateurs, la congruence entre l'entreprise et la cause défendue, et l'interaction entre la crédibilité de l'information sociétale et le scepticisme du consommateur.Abstract (EN)
Previous research on corporate social responsibility (CSR) generally acknowledges that consumers develop more favourable perceptions of responsible firms. Yet few empirical works have focused on the effects of the firm's societal communication and of its characteristics on brand equity. In this paper we draw on Keller's (1993) brand equity framework to derive hypotheses and test them using an experiment on 200 university students. The findings suggest that societal communication supports brand equity building, which also depends on the perceived congruency between the firm and the cause it supports, societal consciousness and the interaction between perceived claim credibility and consumer scepticism.Subjects / Keywords
communication sociétale; capital-marque; expérimentation; societal communication; brand equity; experimentRelated items
Showing items related by title and author.
-
Benoît-Moreau, Florence; Parguel, Béatrice (2008) Communication / Conférence
-
Benoît-Moreau, Florence; Parguel, Béatrice (2008-05) Communication / Conférence
-
Parguel, Béatrice; Benoît-Moreau, Florence (2008) Communication / Conférence
-
Parguel, Béatrice; Larceneux, Fabrice; Benoît-Moreau, Florence (2010) Article accepté pour publication ou publié
-
Benoît-Moreau, Florence; Parguel, Béatrice (2007) Communication / Conférence