• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

In Mondovino Veritas? Politics of the Documentary Film for Critical Management Research

Perret, Véronique; Debenedetti, Stéphane (2022), In Mondovino Veritas? Politics of the Documentary Film for Critical Management Research, M@n@gement, 25, 1, p. 1-14. 10.37725/mgmt.v25.4545

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2022
Journal name
M@n@gement
Volume
25
Number
1
Publisher
Association internationale de management stratégique
Pages
1-14
Publication identifier
10.37725/mgmt.v25.4545
Metadata
Show full item record
Author(s)
Perret, Véronique
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Debenedetti, Stéphane
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Le film documentaire, en tant que matériau ou méthode, est un outil de recherche de plus en plus fréquemment mobilisé en management. L’analyse du récit et du dispositif filmique déployé dans Mondovino – un film sur les effets de la mondialisation dans l’univers du vin – est l’occasion d’explorer différentes politiques à l’œuvre dans le film documentaire. En nous appuyant sur le concept de politique chez Rancière, et celui de dispositif critique chez Caillet, nous montrons que le film documentaire constitue une ressource précieuse pour le chercheur-cinéphile comme pour le chercheur-cinéaste engagés dans une démarche de recherche critique. Nous identifions à cet égard trois dimensions politiques au film documentaire : par la mise en œuvre de son dispositif filmique, il opère comme une intervention ou performance qui modifie concrètement le réel là où il s’exerce (faire le film) ; par son récit, le film documentaire construit une alternative critique reconfigurant notre monde historique (faire le monde) ; et enfin, à travers la mise en visibilité du dispositif dans le récit cinématographique, il permet au spectateur de confronter le geste politique de « faire le film » aux enjeux critiques du récit (faire le monde, film faisant).
Abstract (EN)
Whether as a material or a method, the documentary film is increasingly used in management research. An analysis of the filmic device used in Mondovino – a film about the effects of globalization on the wine world – offers an opportunity to explore different politics at work in the documentary film. Based on the concept of politics as defined by Rancière, and the “critical device” of Caillet, we show that the documentary film is a valuable resource for both the cinephile researcher and the filmmaking researcher engaged in critical research. We ascribe three political dimensions to the documentary film: (i) through its filmic device, it operates as an intervention or performance that concretely changes reality within its scope of action (filmmaking), (ii) through its narrative, it builds a critical alternative that reconfigures our historical world (worldmaking), and (iii) through making the filmic device visible in the cinematographic narrative, it enables the viewer to relate the political act of filmmaking to the critical issues in the narrative (worldmaking in filmmaking).
Subjects / Keywords
Film documentaire; dispositif filmique; méthode de recherche basée sur l’art; politique; études critiques en management; mondialisation culturelle; Documentary film; filmic device; art-based research method; politics; critical management studies; cultural globalization
JEL
Z11 - Economics of the Arts and Literature
M54 - Labor Management

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Documentary film as critical space: performing cultural globalization in Mondovino 
    Debenedetti, Stéphane; Ibos, C.; Perret, Véronique (2016) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    In Mondovino veritas ? Politique(s) du film documentaire pour la recherche critique en management 
    Debenedetti, Stéphane; Perret, Véronique (2022) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Of the emancipatory power of non-intentionality in "Modern Times" 
    Debenedetti, Stéphane; Huault, Isabelle; Perret, Véronique (2015) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Resisting the power of organizations in Modern Times : May we all be Charlot? 
    Debenedetti, Stéphane; Huault, Isabelle; Perret, Véronique (2015-06) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    The Awakening of Critical Management Studies in France: Mimicry or a Process of Coming Out? 
    Huault, Isabelle; Perret, Véronique (2016) Chapitre d'ouvrage
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo