• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

The impact of product family aggregation on Sales and Operations Planning in a mass customisation context : An application in the automotive industry

L'impact de l'agrégation des familles de produits sur les ventes et la planification des opérations dans un contexte de personnalisation de masse : Une application dans l'industrie automobile

Ghrab, Yahya (2021), The impact of product family aggregation on Sales and Operations Planning in a mass customisation context : An application in the automotive industry, doctoral thesis prepared under the supervision of Damart, Sébastien, Université Paris sciences et lettres

View/Open
2021UPSLD016.pdf (3.290Mb)
Type
Thèse
Date
2021-03-23
Metadata
Show full item record
Author(s)
Ghrab, Yahya
Under the direction of
Damart, Sébastien
Abstract (FR)
La planification des ventes et des opérations, ou S&OP, est un processus tactique largement diffusé dans l’industrie. Il consiste en l’alignement cyclique des principales fonctions de l’entreprise sur un seul et même plan de vente et de fabrication. Ce plan est le résultat d’un consensus permettant de concilier les objectifs commerciaux, exprimés en volumes de ventes par familles de produits, et les capacités à tous les niveaux de la chaîne logistique. Dans un contexte de personnalisation de masse, la grande diversité des produits compromet l’alignement des acteurs en raison du décalage qui peut exister entre la granularité des contraintes capacitaires et celle de la demande. Pour établir une maille de négociation commune aux principaux acteurs impliqués dans le processus S&OP, cette thèse propose une méthodologie, basée sur une approche de modélisation quantitative, permettant d’identifier un niveau d’agrégation adapté à l’expression de la demande et à l’analyses des principales contraintes capacitaires dans un contexte de personnalisation de masse.
Abstract (EN)
Sales and Operations Planning (S&OP) is a popular tactical planning process widely used in the industry. It consists of aligning different business actors on a shared plan expressed at product family level by negotiating a balance between aggregate demand and supply capabilities. In the mass customisation (MC) context, this alignment is threatened by the high variety of the products that extends the gap between the aggregate expressions of demand and capacity leading to unfeasible plans or unnecessary adjustments. To establish a common negotiation ground, this thesis proposes a methodology, based on a quantitative modelling approach, to define an appropriate S&OP data aggregation level to serve as a reference for data expression and supply review in MC context. The proposed solution guarantees better data quality and improves the alignment between the different process actors.
Subjects / Keywords
Planification des ventes et des opérations; Personnalisation de masse; Famille de produits; Niveau d’agrégation; Alignement inter-Fonctionnel; Sales and Operations Planning; Mass customisation; Product family; Aggregation level; Cross-Functional alignment
JEL
L23 - Organization of Production

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Sales and operations planning (S&OP) performance under highly diversified mass production systems 
    Ghrab, Yahya; Sali, Mustapha (2019) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Prix des matières premières dans le domaine automobile : une analyse économétrique de la dynamique du prix des plastiques 
    Cremaschi, Damien (2012-11) Thèse
  • Thumbnail
    Line feeding optimization for Just in Time assembly lines: An application to the automotive industry 
    Sali, Mustapha; Sahin, Evren (2016-04) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    High variety impacts on Master Production Schedule: a case study from the automotive industry 
    Chatras, Clément; Giard, Vincent; Sali, Mustapha (2015-05) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le lien entre satisfaction et fidélité du consommateur dans le secteur de l'habillement : impact de l'usage des marques et des soldes 
    Cloonan, Caroline (2014-11) Thèse
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo