• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Enron: Comprehensive analysis of French students perception of the collapse

Chabrak, Nihel (2004), Enron: Comprehensive analysis of French students perception of the collapse, ASAC conference acts/APIRA conference acts. Quebec/Singapore; 2004, 2004-06, Quebec, Canada

Type
Communication / Conférence
Date
2004
Conference title
ASAC conference acts/APIRA conference acts. Quebec/Singapore; 2004
Conference date
2004-06
Conference city
Quebec
Conference country
Canada
Metadata
Show full item record
Author(s)
Chabrak, Nihel
Abstract (FR)
L'article présente une analyse compréhensive de la perception de l'affaire Enron par des étudiants de l'INT Management. La cartographie cognitive a permis d'illustrer la perception ainsi que l'assimilation de l'affaire par les étudiants par rapport à leur système de valeurs et culture propre. Les résultats mettent en évidence la dissonance cognitive vécue par des étudiants destinés à devenir des managers dans un système qui les engage sur la voie de la dérive contre leur idéal, morale et éthique. L’approche compréhensive comme attitude épistémologique prends une dimension politique au fur et mesure de l’émergence du sens de la crise, qui au-delà de la débâcle, illustre les contradictions du système actuel.
Abstract (EN)
The paper presents a comprehensive analysis of the perception of the Enron collapse by certain students at the French business school "INT Management". Cognitive mapping illustrates the assimilation of the issue by students with regard to their own culture and values. The conclusions of this study underline the cognitive dissonance induced by the paradox of the actual system, where students foresee their destiny, as future managers, in complete discrepancy with their ideals, morals and ethics. The comprehensive approach as an epistemological stand becomes progressively a political one, as the emergence of sense emphasizes the current system’s contradictions.
Subjects / Keywords
Idéologie; Ethique; déconstruction; Herméneutique; Cartographie cognitive idiosyncrasique; phénoménologie; Comptabilité; Enron
JEL
M41 - Accounting

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Perception de l’affaire Enron par des étudiants français : une réflexion sur l’enseignement de la comptabilité aux futurs managers 
    Chabrak, Nihel (2006) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Enron: widespread myopia 
    Daidj, Nabyla; Chabrak, Nihel (2007) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Enron: widespread myopia 
    Chabrak, Nihel; Daidj, Nabyla (2005-04) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Enron : Widespread Myopia 
    Daidj, Nabyla; Chabrak, Nihel (2009-07-30) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    The Language of the Rochester School: Positive Accounting Theory Deconstructed 
    Chabrak, Nihel; Burrowes, Ashley (2006) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo