• français
    • English
  • français 
    • français
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
BIRD Home

Browse

This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Enron: Comprehensive analysis of French students perception of the collapse

Thumbnail
Date
2004
Alternative titles
Enron : analyse compréhensive de la perception de l'affaire par les des étudiants français
Dewey
Direction d'entreprise
Sujet
Idéologie; Ethique; déconstruction; Herméneutique; Cartographie cognitive idiosyncrasique; phénoménologie; Comptabilité; Enron
JEL code
M41
Conference name
ASAC conference acts/APIRA conference acts. Quebec/Singapore; 2004
Conference date
06-2004
Conference city
Quebec
Conference country
Canada
URI
https://basepub.dauphine.fr/handle/123456789/2206
Collections
  • DRM : Publications
Metadata
Show full item record
Author
Chabrak, Nihel
Type
Communication / Conférence
Abstract (FR)
L'article présente une analyse compréhensive de la perception de l'affaire Enron par des étudiants de l'INT Management. La cartographie cognitive a permis d'illustrer la perception ainsi que l'assimilation de l'affaire par les étudiants par rapport à leur système de valeurs et culture propre. Les résultats mettent en évidence la dissonance cognitive vécue par des étudiants destinés à devenir des managers dans un système qui les engage sur la voie de la dérive contre leur idéal, morale et éthique. L’approche compréhensive comme attitude épistémologique prends une dimension politique au fur et mesure de l’émergence du sens de la crise, qui au-delà de la débâcle, illustre les contradictions du système actuel.
Abstract (EN)
The paper presents a comprehensive analysis of the perception of the Enron collapse by certain students at the French business school "INT Management". Cognitive mapping illustrates the assimilation of the issue by students with regard to their own culture and values. The conclusions of this study underline the cognitive dissonance induced by the paradox of the actual system, where students foresee their destiny, as future managers, in complete discrepancy with their ideals, morals and ethics. The comprehensive approach as an epistemological stand becomes progressively a political one, as the emergence of sense emphasizes the current system’s contradictions.

  • Accueil Bibliothèque
  • Site de l'Université Paris-Dauphine
  • Contact
SCD Paris Dauphine - Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16

 Content on this site is licensed under a Creative Commons 2.0 France (CC BY-NC-ND 2.0) license.