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Textile materials’ cognitions and representations: An exploratory analysis in the case of clothing

Nicolas De Lamballerie, Edith (2021), Textile materials’ cognitions and representations: An exploratory analysis in the case of clothing, 20th International Marketing Trends Conference, 2021-01, Venice, Italy

View/Open
Communication NDeLamballerie (338.9Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
2021
Conference title
20th International Marketing Trends Conference
Conference date
2021-01
Conference city
Venice
Conference country
Italy
Metadata
Show full item record
Author(s)
Nicolas De Lamballerie, Edith
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Les consommateurs sont confrontés à une offre de textiles diversifiée. Chaque vêtement -en plus de son look-étant caractérisé par sa matière textile. La présente recherche tente d'exposer les grands thèmes et les logiques de catégorisation structurant les représentations que les consommateurs ont des différentes matières textiles.Malgré un premier constat de méconnaissance des différentes matières textiles par les consommateurs, leur discours se révèle riche en attitudes, croyances et images. Ces représentations sont d'abord structurées autour d'une logique catégorielle manichéenne qui oppose les matières naturelles et chimiques. Par ailleurs, le consommateur semble appréhender les matières textiles à l'aide d'objets archétypiques (ex: t'shirt et chemise pour le coton, vêtements de sport pour les matières textiles chimiques). Des propriétés instrumentales sont ensuite associées aux matières:la régulation thermique, la respirabilité, le soutien et l'accompagnement du corps, ainsi que l'entretien des vêtements. Enfin, les représentations des matières textiles sont sensorielles. Chaque matière textile est associée à des descripteurs tactiles marqués de jugements et de préférences.Les résultats de la présente étude sont exploratoires. Néanmoins, ils permettent d'identifier des représentations des matières textiles et peuvent aider les fabricants du secteur de l'habillement en indiquant la nécessité d’apporter des éléments de communication à visée éducative pour les consommateurs.
Abstract (EN)
Consumers face a diversity of textile offer, each garment –in addition to its look –being characterized by its textile material.This research is an attempt to expose the major themes and logics of categorization structuring consumers’ representations of the various textile materials. Despite an initial observation that consumers are unfamiliar with the different textile materials, their discourse then proved to be rich in attitudes, beliefs and images.These representations are first structured around a Manichean categorical logic that opposes natural and chemical materials. Moreover, consumer seem toapprehend textilematerials with the help of archetypal objects that serve as reference points(ex:t-shirt and shirt for cotton,sports gear for chemical textile materials). Instrumental properties are then associated with materials:thermal regulation, breathability, support and accompaniment of the body, and clothing care.Finally, the representations of the textile materials are sensory.Each textile material is associated with tactile descriptors marked by judgements and preferences.The results of the present study are exploratory. Nevertheless, the study reveals representations of textile materials and might help manufacturers in the clothing sector, showing the need for educational communication key points for customers.
Subjects / Keywords
consumer studies; consumers’ representations; textile; études du consommateur; représentation sociale

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