• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Aide
  • Connexion
  • Langue 
    • Français
    • English
Consulter le document 
  •   Accueil
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • Consulter le document
  •   Accueil
  • LEDa (UMR CNRS 8007, UMR IRD 260)
  • LEDa : Publications
  • Consulter le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Afficher

Toute la baseCentres de recherche & CollectionsAnnée de publicationAuteurTitreTypeCette collectionAnnée de publicationAuteurTitreType

Mon compte

Connexion

Enregistrement

Statistiques

Documents les plus consultésStatistiques par paysAuteurs les plus consultés
Thumbnail - Request a copy

Biased Aspirations and Social Inequality at School: Evidence from French Teenagers

Guyon, Nina; Huillery, Élise (2020), Biased Aspirations and Social Inequality at School: Evidence from French Teenagers, The Economic Journal. 10.1093/ej/ueaa077

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2020
Nom de la revue
The Economic Journal
Éditeur
Oxford University Press
Identifiant publication
10.1093/ej/ueaa077
Métadonnées
Afficher la notice complète
Auteur(s)
Guyon, Nina

Huillery, Élise
Laboratoire d'Economie de Dauphine [LEDa]
Résumé (EN)
Socially disadvantaged students are less likely to aspire to the top educational pathways than their advantaged classmates who have the same test scores. We identify two behavioural biases that explain most of this gap: socially disadvantaged students are less aware of the top educational pathways and underestimate their academic ability relative to their advantaged peers. We also find that lower educational aspirations at a point in time are associated with poorer school outcomes later on, after controlling for many important factors. Debiasing aspirations through information campaigns and self-esteem building programmes could thus help reduce social inequality in educational attainment.
Mots-clés
School Aspirations; Aspiration Windows; Track choices; Inequality; Poverty Trap
JEL
I32 - Measurement and Analysis of Poverty
I21 - Analysis of Education

Publications associées

Affichage des éléments liés par titre et auteur.

  • Vignette de prévisualisation
    Risk Information, Risk Salience, and Teenagers Sexual Behavior: Experimental Evidence from Cameroon 
    Dupas, Pascaline; Huillery, Elise; Seban, Juliette (2018) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Willing but Not Able: Short-Term Experimental Evidence on Parent Empowerment and School Quality 
    Beasley, Elizabeth; Huillery, Elise (2017) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Financial Incentives, Efforts, and Performances in the Health Sector: Experimental Evidence from the Democratic Republic of Congo 
    Huillery, Elise; Seban, Juliette (2019) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Skill-Biased Organizational Change? Evidence from a panel of British and French establishments 
    Caroli, Eve; Van Reenen, John (2001) Article accepté pour publication ou publié
  • Vignette de prévisualisation
    Modelling Relations Between Teenagers And School Systems 
    Tenret, Elise (2011) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Tél. : 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo