• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Repenser le processus d’innovation dans l’entreprise à partir du courant pragmatiste : Le cas d’une start-up du numérique

Berthelot, Vincent (2020), Repenser le processus d’innovation dans l’entreprise à partir du courant pragmatiste : Le cas d’une start-up du numérique, Revue française de gestion, 46, 287, p. 99 - 119. 10.3166/rfg.2020.00425

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2020
Journal name
Revue française de gestion
Volume
46
Number
287
Publisher
Lavoisier
Pages
99 - 119
Publication identifier
10.3166/rfg.2020.00425
Metadata
Show full item record
Author(s)
Berthelot, Vincent
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Dans de nombreuses entreprises, les communautés sont considérées comme un précieux réservoir d’innovations. Tout l’enjeu pour ces entreprises est de parvenir à exploiter ces innovations sans altérer la dynamique communautaire des groupes. À partir des travaux de John Dewey, cet article propose de penser l’entreprise comme une « communauté de communautés ». Selon cette perspective, appliquée à une start-up du numérique, les communautés ne sont pas au service de l’innovation des entreprises, mais l’innovation correspond à un processus social permettant de davantage faire communauté en entreprise.
Abstract (EN)
In many companies, communities are viewed as pools of valuable innovations. The challenge for these companies is to capture and exploit these innovations without disturbing communities. Starting from an overview of the different forms of relations between innovation communities and companies, as well as their possible constraints to the diffusion of innovation, this article proposes an alternative form based the conception of organizations as “communities-of-communities”, inspired by the work of American pragmatist philosophers. Applied to a digital startup, this perspective reveals other facets of the innovation process: the duality between company and innovation communities fades and it is a social process, enabling to build a community within the company, that comes to light.
Subjects / Keywords
crowdsourcing; gestion de l'innovation
JEL
O31 - Innovation and Invention: Processes and Incentives
M13 - New Firms; Startups

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Comment se crée l’identité d’entreprise ? Processus de construction dans la start-up et impact des références identitaires 
    Canet, Emilie; Hooge, Sophie; Kokshagina, Olga (2015-06) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le monde des start-up : le nouveau visage du capitalisme ? Enquête sur les modes de création et d’organisation des start-up en France et aux États-Unis 
    Flecher, Marion (2021-12-03) Thèse
  • Thumbnail
    Processus d'innovation de Business Model par une perspective sensemaking : le cas d’un cabinet de conseil en management. 
    Laszczuk, Alexis (2018-09-26) Thèse
  • Thumbnail
    La gouvernance du processus d'innovation‎. Cas de la valorisation non alimentaire des agro-ressources dans le cadre d'un pôle de compétitivité 
    Daadaoui, Latifa (2012-06) Thèse
  • Thumbnail
    L’innovation managériale de l'invention à la diffusion. Analyse du processus d’établissement d’une innovation managériale à partir du cas de la méthode 5 steps 
    Canet, Emilie (2012-12) Thèse
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo