• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • IRISSO (UMR CNRS 7170)
  • IRISSO : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - No thumbnail

La professionnalisation des études : Quand l'Université (s')adapte à l'économie

The Vocationalisation of Studies : When University Adapts (itself) to Economy

Le Cozanet, Laurène (2019), La professionnalisation des études : Quand l'Université (s')adapte à l'économie, doctoral thesis prepared under the supervision of Le Grignou, Brigitte, Paris Sciences et Lettres

Thesis file
Intranet Access
Type
Thèse
Date
2019-10-08
Metadata
Show full item record
Author(s)
Le Cozanet, Laurène
Under the direction of
Le Grignou, Brigitte
Abstract (FR)
Cette thèse analyse comment les universités françaises relaient l’exigence de « professionnalisation des études ». Elle restitue le foisonnement de mobilisations, de conflits, de logiques institutionnelles et de dispositifs sur lesquels repose ce changement de régime universitaire. L’analyse est fondée sur des matériaux (archives, entretiens, observations) recueillis au cours d’une triple enquête : une recherche historique sur le succès de la professionnalisation comme catégorie du gouvernement des formations, une étude multi située de la politique de professionnalisation, au service d’une mise en relation optimale entre universités et économie, et une comparaison des usages de la professionnalisation dans les départements de lettres, de droit et de physique de trois établissements. Présentée comme une ressource pour les étudiants confrontés à un avenir incertain, et pour les personnels aux prises avec une remise en cause de leur "utilité sociale", la professionnalisation est aussi un moyen de gouverner les universités.
Abstract (EN)
This thesis analyses how French universities relay the demand for a “vocationalisation of studies”. It shows the intertwining mobilizations, conflicts, institutional logics and devices that carry what can be considered as a change of university regime. The analysis is based on materials (archives, interviews, observations) collected over a triple inquiry: a historical study of the vocationalisation success as a category of the university courses governance; a multisited fieldwork on the policy of vocationalisation aiming at an optimal relationship between universities and economy; and a comparison of the uses of vocationalisation in literature, law and physics departments, in three universities. Vocationalisation is considered as a resource for the students confronted to an uncertain future, and for the staff grapple with a questioning of their “social utility”, but it appears to be also a mean for the universities governance.
Subjects / Keywords
Professionnalisation; Relation formation-emploi; Enseignement supérieur; Histoire des universités; Action publique; Cybernétique; Néolibéralisme; Vocationalisation; Training-employment relationship; Higher education; History of universities; Public action; Cybernetics; Neoliberalism
JEL
I23 - Higher Education; Research Institutions

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    When Online Recycling Enables Givers to Escape the Tensions of the Gift Economy 
    Guillard, Valérie; Del Bucchia, Céline (2012) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Sustainability of the sharing economy in question: When second-hand peer-to-peer platforms stimulate indulgent consumption 
    Parguel, Béatrice; Lunardo, Renaud; Benoît-Moreau, Florence (2017) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Apports des théories de la firme à l'étude des décisions d'internalisation de la production de la formation professionnelle 
    Bahri, Armand Mohammadmahdi (2015-12-11) Thèse
  • Thumbnail
    Les enseignants aux prises avec la professionnalisation des études universitaires 
    Le Cozanet, Laurène (2014) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    When The Omerta Is Broken: Sociomateriality And The History Of Hazing In French Universities 
    Lambrix, Hélène (2014-10) Chapitre d'ouvrage
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo