Date
2019
Notes
Article
Alternative titles
Professional Community and Common Fate. The Drivers of PHV Drivers’ Collective Action
Dewey
Sociologie économique
Sujet
Plateformes; ubérisation; mobilisations; syndicats; travailleurs indépendants; platforms; mobilizations; unions; self-employed workers; uberization
Journal issue
Terrains et travaux
Volume
1
Number
34
Publication date
2019
Article pages
91-114
Publisher
ENS éditions
Author
Abdelnour, Sarah
Bernard, Sophie
Type
Article accepté pour publication ou publié
Abstract (FR)
À partir de l’observation des mobilisations des chauffeurs de VTC, cet article interroge la capacité de travailleurs indépendants, souvent jeunes et sans expérience syndicale, à former un collectif, en particulier dans le cadre d’une mobilisation. Il s’agit d’analyser les vecteurs de socialisation professionnelle, dans un univers qui semble pourtant dérégulé et atomisé, en nous appuyant sur un matériau comprenant des observations d’événements collectifs (manifestations, réunions, procès, etc.) et des entretiens avec les chauffeurs, notamment avec les « meneurs » des mobilisations. Pour nombre d’entre eux, l’expérience professionnelle de chauffeurs Uber a rapidement basculé de l’espoir d’ascension sociale à la désillusion. Il s’agira d’examiner le passage du mécontentement à l’action collective. Un premier pan réside dans le travail de construction de la communauté professionnelle et de ses revendications par les acteurs syndicaux ou para-syndicaux. Ce discours, orienté vers la défense d’une identité professionnelle « haut-de-gamme », entre parfois en contradiction avec d’autres vecteurs de socialisation, qui tiennent notamment à ce qui pourrait ressembler à un destin commun de jeunes de quartiers populaires issus de l’immigration.
Abstract (EN)
Based on the observation of the mobilisations of PHV drivers in France, this article questions the ability of self-employed workers, often young and without trade union experience, to form a collective, particularly in the context of a mobilisation. The aim is to analyse the vectors of professional socialisation, in a universe that seems deregulated and fragmented, using a material that includes observations of collective events (demonstrations, meetings, trials, etc.) and interviews with drivers, particularly with the “leaders” of the mobilisations. For many of them, the professional experience of Uber drivers quickly shifted from the hope of social advancement to disillusionment. The aim will be to examine the transition from discontent to collective action. A first aspect is the work of building the professional community and its demands by trade union or para-trade union actors. This discourse, oriented towards the defence of a “high-end” professional identity, sometimes contradicts other vectors of socialization, which are particularly concerned with what could resemble a common fate of young people from working class neighbourhoods with a migrant background.