Convincing consumers to share personal data: double-edged effect of offering money
Weydert, Valentine; Desmet, Pierre; Lancelot-Miltgen, Caroline (2020), Convincing consumers to share personal data: double-edged effect of offering money, Journal of Consumer Marketing, 37, 1, p. 1-9. 10.1108/JCM-06-2018-2724
Type
Article accepté pour publication ou publiéDate
2020Nom de la revue
Journal of Consumer MarketingVolume
37Numéro
1Éditeur
Emerald
Pages
1-9
Identifiant publication
Métadonnées
Afficher la notice complèteRésumé (FR)
Le but de cet article est de démontrer comment le contrôle de l’utilisation des données et l’offre d'une compensation monétaire peuvent renforcer la volonté de partager des informations personnelles avec un courtier en données. Les données sont collectées par questionnaire sur un échantillon d'internautes dans un cadre expérimental. Les résultats montrent qu'offrir le contrôle sur l'utilisation des données augmente la volonté de partager des données personnelles, même sensibles. L'offre d'une compensation monétaire a au contraire un effet négatif, mais mineur, sur la volonté de partager des données à caractère personnel, et cet effet est modéré par une caractéristique individuelle (focus régulatoire).Résumé (EN)
The purpose of this paper is to demonstrate how offering control on data usage and offering money can increase willingness to share private information with a data broker.Personal data are collected for a sample of internet users with a Web questionnaire. In an experimental framework, compensations control money are manipulated and consumers’ data sharing is explained by sensitivity and regulatory focus.Offering control increases willingness to disclose personal data, even sensitive one, but the effect is not moderated by regulatory focus. Offering monetary compensation has a negative, but small, effect on willingness to share personal data, and the effect is moderated by an individual variable (regulatory focus).Mots-clés
Control; privacy; regulatory focus; data sharingPublications associées
Affichage des éléments liés par titre et auteur.
-
Lancelot-Miltgen, Caroline; Volle, Pierre (2005) Communication / Conférence
-
Pantin-Sohier, G.; Lancelot-Miltgen, C.; Parguel, Béatrice (2022) Communication / Conférence
-
Gauthier, Stéphanie; Munier, Thibaut; Costes, Yseulys; Lancelot-Miltgen, Caroline (2005) Article accepté pour publication ou publié
-
Lancelot-Miltgen, Caroline (2003) Communication / Conférence
-
Lancelot-Miltgen, Caroline; Gauzente, Claire (2006) Communication / Conférence