• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Convincing consumers to share personal data: double-edged effect of offering money

Weydert, Valentine; Desmet, Pierre; Lancelot-Miltgen, Caroline (2020), Convincing consumers to share personal data: double-edged effect of offering money, Journal of Consumer Marketing, 37, 1, p. 1-9. 10.1108/JCM-06-2018-2724

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2020
Journal name
Journal of Consumer Marketing
Volume
37
Number
1
Publisher
Emerald
Pages
1-9
Publication identifier
10.1108/JCM-06-2018-2724
Metadata
Show full item record
Author(s)
Weydert, Valentine
Desmet, Pierre
Lancelot-Miltgen, Caroline cc
Abstract (FR)
Le but de cet article est de démontrer comment le contrôle de l’utilisation des données et l’offre d'une compensation monétaire peuvent renforcer la volonté de partager des informations personnelles avec un courtier en données. Les données sont collectées par questionnaire sur un échantillon d'internautes dans un cadre expérimental. Les résultats montrent qu'offrir le contrôle sur l'utilisation des données augmente la volonté de partager des données personnelles, même sensibles. L'offre d'une compensation monétaire a au contraire un effet négatif, mais mineur, sur la volonté de partager des données à caractère personnel, et cet effet est modéré par une caractéristique individuelle (focus régulatoire).
Abstract (EN)
The purpose of this paper is to demonstrate how offering control on data usage and offering money can increase willingness to share private information with a data broker.Personal data are collected for a sample of internet users with a Web questionnaire. In an experimental framework, compensations control money are manipulated and consumers’ data sharing is explained by sensitivity and regulatory focus.Offering control increases willingness to disclose personal data, even sensitive one, but the effect is not moderated by regulatory focus. Offering monetary compensation has a negative, but small, effect on willingness to share personal data, and the effect is moderated by an individual variable (regulatory focus).
Subjects / Keywords
Control; privacy; regulatory focus; data sharing
JEL
C90 - General
D82 - Asymmetric and Private Information; Mechanism Design
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Préoccupation des clients pour le respect de la vie privée et réponse à une sollicitation portant sur des données personnelles 
    Lancelot-Miltgen, Caroline; Volle, Pierre (2005) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Big girls, you are beautiful: the positive consumer response towards inclusive sizing 
    Pantin-Sohier, G.; Lancelot-Miltgen, C.; Parguel, Béatrice (2022) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    L’efficacité d’un email à vocation commerciale : étude de l’influence des caractéristiques socio-démographiques des internautes sur le processus de réponse 
    Gauthier, Stéphanie; Munier, Thibaut; Costes, Yseulys; Lancelot-Miltgen, Caroline (2005) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Vie privée et Internet : influence des caractéristiques individuelles et situationnelles sur les attitudes et les comportements des internautes face à la collecte de données personnelles 
    Lancelot-Miltgen, Caroline (2003) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Vie privée et partage de données personnelles en ligne : une approche typologique 
    Lancelot-Miltgen, Caroline; Gauzente, Claire (2006) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo