Does the Crowdfunding Platform Matter? Risks of a Negative Attitude towards the Platform in a Two-Sided Market
Lacan, Camille; Desmet, Pierre (2016), Does the Crowdfunding Platform Matter? Risks of a Negative Attitude towards the Platform in a Two-Sided Market, in David Fortin; Lucie K. Ozanne, Marketing in a Post-Disciplinary Era : Proceedings, Australia New Zealand Marketing Academy, p. 333-340
Type
Communication / ConférenceExternal document link
http://pandora.nla.gov.au/pan/25410/20180918-0906/ANZMAC%20proceedings%202016.pdfDate
2016Conference title
Australian and New Zealand Marketing Academy Conference. (ANZMAC) 2016Conference date
2016Conference city
ChristchurchConference country
New ZealandBook title
Marketing in a Post-Disciplinary Era : ProceedingsBook author
David Fortin; Lucie K. OzannePublisher
Australia New Zealand Marketing Academy
ISBN
978-0-473-37660-4
Pages
333-340
Metadata
Show full item recordAuthor(s)
Lacan, CamilleDauphine Recherches en Management [DRM]
Desmet, Pierre
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
En dépit de l'intérêt croissant pour le financement participatif, la question du faible taux de réussite des campagnes reste une question importante et non traitée : moins de la moitié des campagnes sont en mesure d'atteindre leurs objectifs. Le rôle de la plateforme Internet dans le succès des appels ouverts du créateur vers la foule des contributeurs n’a pas encore été étudié. Pour combler cette lacune, cette étude étudie l'impact de la plate-forme sur la participation des contributeurs à la campagne. En s'appuyant sur la théorie du marché bilatéral, l'étude empirique révèle que la plate-forme Internet joue un rôle central au-delà de la fonction de communication d'un site Web. Les résultats sont cohérents avec cette hypothèse et montrent qu’une attitude négative envers la plate-forme Internet réduit à la fois la volonté de soutenir et de partager le bouche à oreille sur un projet. De plus ils mettent en évidence l'effet des facteurs de risque qui augmentent l'attitude négative des contributeurs en agissant sur le degré d'utilité et la difficulté perçue de la plate-forme.Abstract (EN)
Despite the growing interest in crowdfunding, a major issue is the campaign success rate. Less than half of the campaigns are able to reach their goals. However, previous studies have neglected that the creator‘s open calls towards the contributor population involve an Internet platform. To fill the gap, this study investigates the impact of the platform on the contributor participation in the campaign. Drawing on two-sided market theory, the empirical study reveals that crowdfunding platform plays a central role beyond the communication function of a website. Results are consistent with this view and demonstrate the effect of risk factors that increase the negative attitude of contributors by acting on the degree of usefulness and perceived difficulty of the platform. Finally, a negative attitude towards the Internet platform reduces both the willingness to support and to share word of mouth about a project.Subjects / Keywords
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