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Cognitive and Emotional Bias in Real Estate Investment

Biais cognitif et émotionnels dans l'investissement immobilier

Blasi, Pau (2018), Cognitive and Emotional Bias in Real Estate Investment, doctoral thesis prepared under the supervision of Simon, Arnaud, Université Paris Dauphine

View/Open
2018PSLED041.pdf (12.67Mb)
Type
Thèse
Date
2018-10-24
Metadata
Show full item record
Author(s)
Blasi, Pau
Under the direction of
Simon, Arnaud
Abstract (FR)
L’objectif principal de cette thèse est d’analyser comment les biais cognitifs et émotionnels affectent les décisions des investisseurs lorsqu’ils achètent ou vendent des immeubles de bureaux. Pour atteindre cet objectif, cette recherche adopte, dans un premier temps, une démarche qualitative. Les entretiens semi-structurés permettent de détecter et d’analyser les biais les plus importants qui apparaissent au cours de la transaction. Parmi les différents biais décelés « l’oubli de la fréquence de base » a été sélectionné. Ce biais peut apparaître avant l’acquisition lorsque les investisseurs évaluent la performance attendue d’un immeuble. Une analyse quantitative suit pour développer une échelle qui mesure l’effet du biais. Les résultats ont montré que l’incertitude conduit certains investisseurs à supposer que le rendement qu’ils obtiendront à la fin de leur investissement sera égal à celui du rendement initial. En d’autres termes, certains investisseurs estiment que les conditions du marché resteront les mêmes qu’aujourd’hui
Abstract (EN)
The main objective of this thesis is to analyse how cognitive and emotional biases affect investor decisions when buying or selling office buildings. To meet this aim, this research embarks on a qualitative research. Semi-structured interviews permit to detect and analyse the most important biases that appear in the transactions. Among the different biases discovered, the "base-rate fallacy" was selected. This bias may appear before the acquisition when investors evaluate the expected performance of a building. A quantitative analysis follows to develop a scale that tries to measure the effect of the bias. The results showed that uncertainty leads some investors to assume that the yield they will obtain at the end of their investment will be equal to that of the initial yield. In other words, some investors believe that market conditions will remain the same as today.
Subjects / Keywords
Biais Emotionnels; Biais Cognitifs; Investissement Immobilier; Recherche Qualitative; Recherche Quantitative; Biais d’Oubli de la Fréquence de Base; Emotional Bias; Cognitive Bias; Real Estate Investment; Qualitative Research; Quantitative Research; Base-Rate Fallacy
JEL
R31 - Housing Supply and Markets

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