• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail - Request a copy

Les finalités sociétales dans la recherche francophone en marketing : une lecture historique et critique

Parguel, Béatrice; Monnot, Elisa; Reniou, Fanny; Benoît-Moreau, Florence (2018), Les finalités sociétales dans la recherche francophone en marketing : une lecture historique et critique, Revue française de gestion, 44, 276, p. 11-31. 10.3166/rfg.2018.00283

Type
Article accepté pour publication ou publié
Date
2018
Journal name
Revue française de gestion
Volume
44
Number
276
Publisher
Lavoisier
Pages
11-31
Publication identifier
10.3166/rfg.2018.00283
Metadata
Show full item record
Author(s)
Parguel, Béatrice cc
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Monnot, Elisa

Reniou, Fanny cc
Centre de recherche en économie et management [CREM]
Benoît-Moreau, Florence
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Cet article1 explore les finalités poursuivies par la recherche francophone en marketing. Une analyse scientométrique des communications de congrès de l’Afm sur quatre périodes – 1988, 1999, 2010 et 2015 – révèle la prédominance d’un puissant paradigme managérial et, contrairement à ce que les évolutions de la société de consommation auraient pu laisser présager, l’émergence récente, lente et finalement limitée de travaux plus sociétaux. Un regard historique et critique est mobilisé pour interpréter ces résultats et conduit à discuter de l’opportunité, pour le chercheur en marketing, d’un regard pluriel et réflexif sur le sens et la responsabilité de sa recherche.
Abstract (EN)
This article explores the purposes pursued by marketing francophone research. A scientometric analysis of four association française de marketing (afm) Congresses communications – 1988, 1999, 2010, and 2015 – reveals the predominance of a powerful managerial paradigm and the recent, slow and very limited development of a stream of research addressing more societal questions, contrary to what the evolutions of the consumption society might have suggested. We use a historical and critical analysis to interpret these results and discuss the opportunity for the researcher in marketing to adopt a pluralistic and reflexive view on the meaning and responsibility of his or her research.
Subjects / Keywords
recherche en marketing; finalités de la recherche; sociétal; analyse scientométrique; perspective critique; marketing research; research purposes; society; scientometric analysis; critical perspective
JEL
Y50 - Further Reading (unclassified)
M50 - General

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Entre permanence et (r)évolution : les finalités sociétales de la recherche française en marketing 
    Benoît-Moreau, Florence; Bonnemaizon, Audrey; Larceneux, Fabrice; Monnot, Elisa; Parguel, Béatrice; Reniou, Fanny (2012) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Recherche et implications en marketing : l'intégration du développement durable 
    Benoît-Moreau, Florence; Larceneux, Fabrice; Monnot, Elisa; Parguel, Béatrice; Reniou, Fanny (2014) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le rôle de la réputation sociétale de l’enseigne dans la construction du capital-marque par la communication sociétale : une approche par la théorie de l’attribution 
    Benoît-Moreau, Florence; Parguel, Béatrice (2008) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Communication sociétale et capital-marque 
    Parguel, Béatrice; Benoît-Moreau, Florence (2007-03) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    Le rôle de la congruence entre l’enseigne et son engagement dans la construction du capital-marque par la communication sociétale : une approche par la théorie de l’attribution 
    Benoît-Moreau, Florence; Parguel, Béatrice (2008-05) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo