• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Thèses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Processus d'innovation de Business Model par une perspective sensemaking : le cas d’un cabinet de conseil en management.

Business Model Innovation process through a sensemaking perspective : a management consulting firm case study

Laszczuk, Alexis (2018), Processus d'innovation de Business Model par une perspective sensemaking : le cas d’un cabinet de conseil en management., doctoral thesis prepared under the supervision of Montmorillon, Bernard de; Garreau, Lionel, Université Paris Dauphine

View/Open
2018PSLED034.pdf (9.211Mb)
Type
Thèse
Date
2018-09-26
Metadata
Show full item record
Author(s)
Laszczuk, Alexis
Under the direction of
Montmorillon, Bernard de; Garreau, Lionel
Abstract (FR)
Cette thèse explore la manière dont les acteurs développent un nouveau business model au sein d’une entreprise existante. Reconnu comme une source de performance pour l’entreprise, le développement de nouveaux business models requiert de profonds efforts des acteurs pour l’appréhension de leur environnement et la réinterprétation des mécanismes de création, livraison et capture de la valeur. Par conséquent, nous nous intéressons à la manière dont l’articulation entre cognition et action guide le processus d’innovation de business model. Pour ce faire, nous adoptons la perspective sensemaking afin d’examiner les processus de construction de sens des acteurs qui sous-tendent l’innovation de business model. Ce travail repose sur une démarche ethnographique pour l’étude du développement d’un nouveau business model au sein d’un cabinet de conseil en management. Les résultats montrent qu’au travers d’interactions sociales variées, les processus de construction et de destruction de sens des acteurs façonnent l’innovation de business model. Propres au contexte d’une entreprise existante, les activités initiales de la firme jouent un rôle ambivalent dans le développement d’un nouveau business model : tantôt le favorisant, tantôt l’entravant
Abstract (EN)
This study explores how actors develop a new business model in an established firm. As a firms’ performance improvement source, new business model development require actor’s important efforts for their environment understanding and reinterpretation of value creation, delivery and capture mechanisms. Consequently, we are interested in how the articulation between cognition and action drives the business model innovation process over time. We adopt a sensemaking perspective to shed light actors’ meaning construction processes underlying business model innovation. We studied a new business model development process in a management consulting firm through an ethnographic stance. Findings show that through various social interactions, actors’ construction and destruction meaning processes shape business model innovation. Specific to established firms context, the company’s prevailing activities play an ambivalent role in a new business model development : sometimes favoriting it, sometimes hampering it.
Subjects / Keywords
Business Model; Sensemaking; Conseil en management; Ethnographie; Management consulting; Ethnography
JEL
L20 - General
L84 - Personal, Professional, and Business Services
M54 - Labor Management

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Unpacking Business Model Innovation through an Attention-Based View 
    Laszczuk, Alexis; Mayer, Julie (2017) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    La gouvernance du processus d'innovation‎. Cas de la valorisation non alimentaire des agro-ressources dans le cadre d'un pôle de compétitivité 
    Daadaoui, Latifa (2012-06) Thèse
  • Thumbnail
    Nouvelles modalités du contrôle organisationnel : sociomatérialité et intercorporéité. Une autoethnographie d'un cabinet de conseil interne. 
    Paring, Géraldine (2019-06-14) Thèse
  • Thumbnail
    Synergies recherche-pratique "à destination" et "chemin faisant". Expérience d'une thèse CIFRE au sein d'un cabinet de conseil 
    Laszczuk, Alexis; Garreau, Lionel; Mendiondou, Pierre (2020) Article accepté pour publication ou publié
  • Thumbnail
    Business modeling: a sensemaking perspective 
    Laszczuk, Alexis; Garreau, Lionel (2018) Communication / Conférence
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo