• xmlui.mirage2.page-structure.header.title
    • français
    • English
  • Help
  • Login
  • Language 
    • Français
    • English
View Item 
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
  •   BIRD Home
  • DRM (UMR CNRS 7088)
  • DRM : Publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

BIRDResearch centres & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesTypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesType

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors
Thumbnail

Marchés de subsistance 2.0.: Internet comme un levier d'intégration économique

Delacroix, Eva (2017), Marchés de subsistance 2.0.: Internet comme un levier d'intégration économique, Congrès de l'Association Française de Marketing, Tours, 2017-05, Tours, France

View/Open
AFM2017-DELACROIX.pdf (636.5Kb)
Type
Communication / Conférence
Date
2017
Conference title
Congrès de l'Association Française de Marketing, Tours
Conference date
2017-05
Conference city
Tours
Conference country
France
Metadata
Show full item record
Author(s)
Delacroix, Eva
Dauphine Recherches en Management [DRM]
Abstract (FR)
Notre recherche montre que l’économie collaborative offre des opportunitéséconomiques à des vendeurs et à des acheteurs en situation de pauvreté. Grâce à des entretiens longs et à une netnographie dans une région pauvre de France, nous avons observé que les communautés de vente sur Internet partagent les mêmes caractéristiques que les marchés desubsistance autrefois actifs en Europe et aujourd’hui encore dynamiques dans les pays en voie de développement. Ce sont des marchés où l’économique est encastré dans le social, et qui reposent sur un capital social structurel (le réseau de liens au sein de la communauté), uncapital social cognitif (une culture et des conditions de vie semblables) et un capital social relationnel (le degré de confiance contenu dans la relation).
Abstract (EN)
Our research shows that collaborative economy offers economic opportunities to poor vendors and buyers. Thanks to long interviews and a netnography in a poor region of France, we observed that buy-and-sell communities on the Internet share common characteristics with subsistence marketplaces, once dynamic in Europe and still vivid in developing countries. These are marketplaces where economic activity is embedded withinthe social life. Such markets rely on their structural social capital (networks within the community), on their cognitive social capital (a shared condition and culture of its members) and a relational social capital (the level of confidence included into the relationships).
Subjects / Keywords
Pauvreté; Economie collaborative; Marchés de subsistance; Réseaux sociaux; Poverty; Collaborative economy; Subsistence marketplace; Social medias
JEL
M31 - Marketing

Related items

Showing items related by title and author.

  • Thumbnail
    Approches d'intégration post-acquisition des multinationales « émergentes » dans les économies « avancées » : 25 cas d'acquisitions d'EMNE en France analysées dans une perspective comparative 
    Marchand, Morgan (2015-11) Thèse
  • Thumbnail
    Facebook et les mères au foyer en situation de pauvreté : un cas de gestion de la vulnérabilité grâce à Internet 
    Delacroix, Eva (2015) Communication / Conférence
  • Thumbnail
    La pauvreté aux Etats-Unis : essai d'intégration du problème de la pauvreté dans l'analyse économique 
    Chevalier, Jean-Marie (1971) Ouvrage
  • Thumbnail
    Etude de cas : Vinted - Impact du marché de la seconde main en ligne 
    Nicolas De Lamballerie, Edith; Delacroix, Eva; Depeyre, Colette (2022) Chapitre d'ouvrage
  • Thumbnail
    Le radin : économe, avare ou malin ? 
    Darpy, Denis; Guillard, Valérie; Delacroix, Eva (2011-09) Article accepté pour publication ou publié
Dauphine PSL Bibliothèque logo
Place du Maréchal de Lattre de Tassigny 75775 Paris Cedex 16
Phone: 01 44 05 40 94
Contact
Dauphine PSL logoEQUIS logoCreative Commons logo